Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Har vi tid til velfærd – om danskernes brug af deres tid ude og hjemme

Anmeldelse

Har vi tid til velfærd – om danskernes brug af deres tid ude og hjemme

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Jens Bonke, med bidrag af Bent Jensen

Antal sider

168

Pris

169,95,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Vi har så travlt – eller har vi? 
Vi er vel enige om, at vi til daglig har forfærdeligt travlt? Faktisk så meget, at vi ofte er stressede? (ikke et ord om den generelle voldtægt af begrebet stress). I Rockwool Fondens undersøgelse af danskernes arbejdstid spørges om den ugentlige arbejdstid, og den opgives – ikke uventet – for de flestes vedkommende til 37 timer, men når vi udspørges om den faktiske arbejdstid (altså den ordinære arbejdstid fratrukket tid til pauser, til diverse ærinder, med videre), ja så viser målingerne, at den faktiske arbejdstid er 32 timer. For personer, der opgiver at arbejde 50+ timer (56,3 timer i gennemsnit), er den faktiske arbejdstid små 44 timer). Omvendt for de grupper, der oplyser at have en kort normalarbejdstid. Deres faktiske arbejdstid er længere end den normalarbejdstid, de opgiver. Lære heraf: Gå ikke på nedsat arbejdstid! 
Der er lavet arbejdstidsundersøgelser i mange år. I de senere år er der ikke sket de store ændringer, viser denne undersøgelse af 8.400 personers angivelse af arbejdstid på arbejdsmarkedet, i hjemmet og omfanget af fritid. Vi bruger en smule mere tid på erhvervsarbejdet end tidligere, kønsforskellene findes endnu, men udlignes langsomt. 
Rockwool Fonden har endnu en gang lavet en grundig undersøgelse med rigtig mange tal, som i passende dosis kan finde anvendelse, når temaer som familie- og arbejdsmarkedsforhold er på programmet. 
Bogen sluttes af med drøftelse af en række politiske perspektiver. Herunder dilemmaet, at offentlig velfærd kræver arbejdstid – tid som går fra den fritid, som også giver familierne og den enkelte velfærd. Så hvordan skal tiden fordeles?

 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater