Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Har vi tid til velfærd – om danskernes brug af deres tid ude og hjemme

Anmeldelse

Har vi tid til velfærd – om danskernes brug af deres tid ude og hjemme

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Jens Bonke, med bidrag af Bent Jensen

Antal sider

168

Pris

169,95,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Vi har så travlt – eller har vi? 
Vi er vel enige om, at vi til daglig har forfærdeligt travlt? Faktisk så meget, at vi ofte er stressede? (ikke et ord om den generelle voldtægt af begrebet stress). I Rockwool Fondens undersøgelse af danskernes arbejdstid spørges om den ugentlige arbejdstid, og den opgives – ikke uventet – for de flestes vedkommende til 37 timer, men når vi udspørges om den faktiske arbejdstid (altså den ordinære arbejdstid fratrukket tid til pauser, til diverse ærinder, med videre), ja så viser målingerne, at den faktiske arbejdstid er 32 timer. For personer, der opgiver at arbejde 50+ timer (56,3 timer i gennemsnit), er den faktiske arbejdstid små 44 timer). Omvendt for de grupper, der oplyser at have en kort normalarbejdstid. Deres faktiske arbejdstid er længere end den normalarbejdstid, de opgiver. Lære heraf: Gå ikke på nedsat arbejdstid! 
Der er lavet arbejdstidsundersøgelser i mange år. I de senere år er der ikke sket de store ændringer, viser denne undersøgelse af 8.400 personers angivelse af arbejdstid på arbejdsmarkedet, i hjemmet og omfanget af fritid. Vi bruger en smule mere tid på erhvervsarbejdet end tidligere, kønsforskellene findes endnu, men udlignes langsomt. 
Rockwool Fonden har endnu en gang lavet en grundig undersøgelse med rigtig mange tal, som i passende dosis kan finde anvendelse, når temaer som familie- og arbejdsmarkedsforhold er på programmet. 
Bogen sluttes af med drøftelse af en række politiske perspektiver. Herunder dilemmaet, at offentlig velfærd kræver arbejdstid – tid som går fra den fritid, som også giver familierne og den enkelte velfærd. Så hvordan skal tiden fordeles?

 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater