Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Grundig bog med potentiale

Anmeldelse

Grundig bog med potentiale

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Samfundslitteratur

Fag

Dansk

Bogens forfatter(e)

Rikke Platz Cortsen og Mette Jørgensen

Pris

229,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Tegneserier og tekstlæsning bruger tegneserier som indgang til at kunne analysere anden litteratur. Foruden de mange korte tegneserieuddrag er der også godt med andre tekster fra blandt andre Steen Steensen Blicher, Inger Christensen,

Ludvig Holberg og Tove Ditlevsen, hvor det netop lærte kan afprøves. Bogen består af introducerende afsnit til forskellige analyseelementer, tegneserieuddrag, andre litterære tekster med metakommunikation, faglige øvelser, didaktiske øvelser og forslag til videre læsning. De didaktiske øvelser er et fint ekstra element, hvor eleverne inddrages i overvejelser om deres egen læring og analyseelementers potentialer.

Jeg ser bogen som særlig brugbar som grundbog på første år i forsøget på en blid overgang fra udskoling til gymnasieniveau, hvor begreber sniges ind ad bagvejen i et visuelt univers. Bogen er pædagogisk og har for eksempel du-form, gode ordlister til de ældre tekster og gør meget ud af at træne eleverne i mange kompetencer (for eksempel scenarie-, samarbejds- og remedieringskompetencer) og modaliteter (både lyd, billede og skrift). Bogen indeholder en kommenteret litteraturliste, som for eksempel kan bruges i udvælgelsen af et værk. Bogens kapitler er inddelt efter analysedele som sprog, miljø, fortællerforhold, genre med flere og strækker sig over 150 sider. Jeg overvejer, om eleverne kunne få mere end rigeligt af tegneserier, hvis vægtningen ligger på den del hele året som udgangspunkt for alt litteraturarbejdet, men det synes muligt at hoppe rundt i bogen efter behov. Jeg er ikke så vild med opsætningen og farvevalg i forhold til overblikket og havde gerne set, at bogen havde lidt mere luft mellem afsnittene, for eksempel for at få faktaboksene med begreber til at være mere overskuelige. Det skygger dog ikke for, at dette er en grundig grundbog med masser af potentiale til en aktiv og producerende undervisning.
 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater