Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Grundig bog med potentiale

Anmeldelse

Grundig bog med potentiale

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Samfundslitteratur

Fag

Dansk

Bogens forfatter(e)

Rikke Platz Cortsen og Mette Jørgensen

Pris

229,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Tegneserier og tekstlæsning bruger tegneserier som indgang til at kunne analysere anden litteratur. Foruden de mange korte tegneserieuddrag er der også godt med andre tekster fra blandt andre Steen Steensen Blicher, Inger Christensen,

Ludvig Holberg og Tove Ditlevsen, hvor det netop lærte kan afprøves. Bogen består af introducerende afsnit til forskellige analyseelementer, tegneserieuddrag, andre litterære tekster med metakommunikation, faglige øvelser, didaktiske øvelser og forslag til videre læsning. De didaktiske øvelser er et fint ekstra element, hvor eleverne inddrages i overvejelser om deres egen læring og analyseelementers potentialer.

Jeg ser bogen som særlig brugbar som grundbog på første år i forsøget på en blid overgang fra udskoling til gymnasieniveau, hvor begreber sniges ind ad bagvejen i et visuelt univers. Bogen er pædagogisk og har for eksempel du-form, gode ordlister til de ældre tekster og gør meget ud af at træne eleverne i mange kompetencer (for eksempel scenarie-, samarbejds- og remedieringskompetencer) og modaliteter (både lyd, billede og skrift). Bogen indeholder en kommenteret litteraturliste, som for eksempel kan bruges i udvælgelsen af et værk. Bogens kapitler er inddelt efter analysedele som sprog, miljø, fortællerforhold, genre med flere og strækker sig over 150 sider. Jeg overvejer, om eleverne kunne få mere end rigeligt af tegneserier, hvis vægtningen ligger på den del hele året som udgangspunkt for alt litteraturarbejdet, men det synes muligt at hoppe rundt i bogen efter behov. Jeg er ikke så vild med opsætningen og farvevalg i forhold til overblikket og havde gerne set, at bogen havde lidt mere luft mellem afsnittene, for eksempel for at få faktaboksene med begreber til at være mere overskuelige. Det skygger dog ikke for, at dette er en grundig grundbog med masser af potentiale til en aktiv og producerende undervisning.
 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater