Tegneserier og tekstlæsning bruger tegneserier som indgang til at kunne analysere anden litteratur. Foruden de mange korte tegneserieuddrag er der også godt med andre tekster fra blandt andre Steen Steensen Blicher, Inger Christensen,
Ludvig Holberg og Tove Ditlevsen, hvor det netop lærte kan afprøves. Bogen består af introducerende afsnit til forskellige analyseelementer, tegneserieuddrag, andre litterære tekster med metakommunikation, faglige øvelser, didaktiske øvelser og forslag til videre læsning. De didaktiske øvelser er et fint ekstra element, hvor eleverne inddrages i overvejelser om deres egen læring og analyseelementers potentialer.
Jeg ser bogen som særlig brugbar som grundbog på første år i forsøget på en blid overgang fra udskoling til gymnasieniveau, hvor begreber sniges ind ad bagvejen i et visuelt univers. Bogen er pædagogisk og har for eksempel du-form, gode ordlister til de ældre tekster og gør meget ud af at træne eleverne i mange kompetencer (for eksempel scenarie-, samarbejds- og remedieringskompetencer) og modaliteter (både lyd, billede og skrift). Bogen indeholder en kommenteret litteraturliste, som for eksempel kan bruges i udvælgelsen af et værk. Bogens kapitler er inddelt efter analysedele som sprog, miljø, fortællerforhold, genre med flere og strækker sig over 150 sider. Jeg overvejer, om eleverne kunne få mere end rigeligt af tegneserier, hvis vægtningen ligger på den del hele året som udgangspunkt for alt litteraturarbejdet, men det synes muligt at hoppe rundt i bogen efter behov. Jeg er ikke så vild med opsætningen og farvevalg i forhold til overblikket og havde gerne set, at bogen havde lidt mere luft mellem afsnittene, for eksempel for at få faktaboksene med begreber til at være mere overskuelige. Det skygger dog ikke for, at dette er en grundig grundbog med masser af potentiale til en aktiv og producerende undervisning.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode