Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Grundbog til dansk i grundforløbet

Anmeldelse

Grundbog til dansk i grundforløbet

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Det ny forlag

Fag

Dansk

Bogens forfatter(e)

Kate Marvig Ravn og Ole Ravn

Antal sider

120120

Pris

120,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Det forkortede grundforløb har krav om udfordring af elevernes faglige indsigt for at højne sandsynligheden for et kvalificeret valg af studieretning. Da dansk A er obligatorisk, betyder grundforløbet mest, i forhold til at undervisningen nu skal synkronisere pensum i de første tre måneder. Grundbog til dansk i grundforløbet gør sig umage med at eksplicitere forskelle på folkeskolens danskfaglighed og gymnasiet, samtidig med at den forsøger at åbne teksterne fra elevernes subjektive udgangspunkt og lader begreber komme ind ad bagdøren. Måske derfor er tekstmaterialet ofte nyere, ligefremme og flere steder polemiske uddrag, der kan fange eleverne umiddelbart. Derfor er bogen også oplagt for opstarten af dansk på hf og ikke kun stx.  Af teksteksempler kan nævnes Lisbeth Zornigs beskrivelse af stedfarens voldtægt af hende som barn (2016), Maria Gerhardts manglende musik i Transfervindue (2017), udviklingen i dødsannoncer og Karina Pedersens Helt ude i hampen – Mails fra underklassen (2016).

Også de mere gængse forfattere er brugt: Kirsten Thorup, Helle Helle, Tove Ditlevsen og Katrine Marie Guldager med flere. Bogen indeholder øvelser til den daglige undervisning og afleveringsopgaver, som er lige til at gå til og sætter eleverne til at mene noget, formulere sig og få genkaldt nogle af de grundlæggende begreber. Jeg kunne godt have undværet fire siders appelformer og ønsket, at diskursanalyse fyldte mere end fem linjer, og enkelte andre prioriteringskritikker, men det er småting, man kan springe over eller vende tilbage til efter grundforløbet. Portfolioskrivning og andre tanker med grundforløbet er ikke omtalt. Bogen holder sig stringent til en grundlæggende del af danskundervisningen med fokus på de skrevne tekster, og der arbejdes ikke med for eksempel digitale tekster. Layoutet er også simpelt med bokse til øvelser og lidt blåt hist og her. Jeg synes, den er et rigtig godt bud på en didaktik, der åbner elevernes lyst og interesse i deres første tid som gymnasieelever.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater