Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

GRUNDBOG I GRAFISK DESIGN

Anmeldelse

GRUNDBOG I GRAFISK DESIGN

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Grafisk Litteratur

Fag

Design

Bogens forfatter(e)

Kim Pedersen og Henrik Birkvig

Antal sider

116
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

En klassiker opdateret 
Visse ting er til alle tider sande. Det kunne gælde en række typografiske regler. Dermed kunne en bog så at sige bare genoptrykkes. Men med den digitale revolution er der og har været behov for at opdatere nærværende bog, som første gang udkom i 1994, i betragtelig grad. Det gælder tekst og billedmateriale, som nu omfatter mere tidssvarende udtryk. De gode gamle kendinger er dog stadig at finde, ligesom hovedkonceptet stadig er bevaret. Som i den første udgave leger forfatterne med de grafiske virkemidler undertiden stramt og klokkerent, andre gange er det modsat – fantasifuldt, og måske lidt uoverskueligt. Men altså lidt praktisk anskueligshedsundervisning i den grafiske kommunikations utrolige muligheder. Opdateringen giver sig udslag i de små detaljer, såsom at Facebook er inddraget, at brainstorm også omfatter googling, at eksempler som plakatfremstilling er mere professionelle i og med den meget nemmere adgang til fine udprintsmuligheder og adgangen til de sociale medier. 
Eksemplerne afspejler også samtidens udtryk, eksempelvis de viste annoncer. Afsnittet om designeren og den kreative proces er nu på fin måde uddybet med oversigt om research-typer og metoder. Hertil kommer nye tiltag og begreber som ”Moodboard” samt ”Persona og literation” med videre. Hvilket er rigtige gode værktøjer, som enhver vil have gavn af at anvende i den skabende proces – stor som lille. Afsnittet om typografi ligner sig selv, og det er ikke så ringe endda. Den visuelle kommunikation er aldeles afgørende, og de mange muligheder gennemgås på en enkel og let overskuelig måde, herunder anvendelse af de forskellige kontrasters brug i de forskellige medier. 
Stil og grafisk udtryk vises i en klar og kortfattet form, hvor forskellige bogforsidelayout af Biblen på glimrende vis illustrerer mulighedernes uendelighed. Endelig skal det bemærkes, at der præsenteres fem profiler af professionelle designere, der således giver en interessant vinkel på livet i nutidens grafiske virksomheder.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater