Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Pædagogikum
  • Elevfordeling
  • Kunstig intelligens
  • Arbejdsmiljø

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS
  • Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023
  • Finanslov 2024 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016
  • Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling
  • Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Motivation Musik
  • Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde Tekst tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Elevfordeling Corona Eksamen OK 13 Fremmedsprog Kunstig intelligens Nedskæringer Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

GRUNDBOG I GRAFISK DESIGN

Anmeldelse

GRUNDBOG I GRAFISK DESIGN

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Grafisk Litteratur

Fag

Design

Bogens forfatter(e)

Kim Pedersen og Henrik Birkvig

Antal sider

116
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

En klassiker opdateret 
Visse ting er til alle tider sande. Det kunne gælde en række typografiske regler. Dermed kunne en bog så at sige bare genoptrykkes. Men med den digitale revolution er der og har været behov for at opdatere nærværende bog, som første gang udkom i 1994, i betragtelig grad. Det gælder tekst og billedmateriale, som nu omfatter mere tidssvarende udtryk. De gode gamle kendinger er dog stadig at finde, ligesom hovedkonceptet stadig er bevaret. Som i den første udgave leger forfatterne med de grafiske virkemidler undertiden stramt og klokkerent, andre gange er det modsat – fantasifuldt, og måske lidt uoverskueligt. Men altså lidt praktisk anskueligshedsundervisning i den grafiske kommunikations utrolige muligheder. Opdateringen giver sig udslag i de små detaljer, såsom at Facebook er inddraget, at brainstorm også omfatter googling, at eksempler som plakatfremstilling er mere professionelle i og med den meget nemmere adgang til fine udprintsmuligheder og adgangen til de sociale medier. 
Eksemplerne afspejler også samtidens udtryk, eksempelvis de viste annoncer. Afsnittet om designeren og den kreative proces er nu på fin måde uddybet med oversigt om research-typer og metoder. Hertil kommer nye tiltag og begreber som ”Moodboard” samt ”Persona og literation” med videre. Hvilket er rigtige gode værktøjer, som enhver vil have gavn af at anvende i den skabende proces – stor som lille. Afsnittet om typografi ligner sig selv, og det er ikke så ringe endda. Den visuelle kommunikation er aldeles afgørende, og de mange muligheder gennemgås på en enkel og let overskuelig måde, herunder anvendelse af de forskellige kontrasters brug i de forskellige medier. 
Stil og grafisk udtryk vises i en klar og kortfattet form, hvor forskellige bogforsidelayout af Biblen på glimrende vis illustrerer mulighedernes uendelighed. Endelig skal det bemærkes, at der præsenteres fem profiler af professionelle designere, der således giver en interessant vinkel på livet i nutidens grafiske virksomheder.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater