Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Grundbog i bioteknologi 2 – stx

Anmeldelse

Grundbog i bioteknologi 2 – stx

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal

Fag

Bioteknologi

Bogens forfatter(e)

Kim Bruun, Pia Birgitte Geertsen og Karen Helmig

Antal sider

308

Pris

314 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Vægtig sag til mægtigt fag

Så kom 2. udgave af bind to af Gyldendals lærebog for bioteknologi til STX. Ligesom 2. udgave af bind et er der i høj grad foretaget redaktionelle ændringer af førsteudgaven. Da faget blev introduceret i gymnasierne, havde alle forlag travlt med at komme med udgivelser. Nu har der været tid til omtanke og til at få erfaringer med faget, så derfor kommer der hurtigt nye udgaver, som sandsynligvis vil blive varige. De to udgaver er ikke umiddelbart kompatible, da nogle afsnit er identiske, men er bragt andre steder i den nye udgave.

Så vidt jeg kan overskue den tunge sag, er der sket en øgning af den kemiske vinkel i faget, så eleverne ikke længere behøver en særskilt kemibog for at kunne klare kravene til eksamen.

Der er sket opstramning forskellige steder. For eksempel kaldes buffer nu for puffer. Der er også kommet nyt stof med. For eksempel er fremstilling af TRIS som puffer beskrevet.

Som afslutning på hvert kapitel er bragt afsnit med perspektivering af emnerne i kapitlet. Det drejer sig om emner som osteproduktion, laktoseintolerans, leddegigt og donororganer fra dyr.

Bogen bevæger sig generelt på et højt niveau, og det er godt. Men jeg frygter, at mange af de jævne, men interesserede elever vil have besvær med at kapere stoffet.

Det er meget lidt stof, der er faldet ud. Omtale af EPO er et eksempel, men det kan vi udmærket undvære. Omtale af bioetik er minimeret. Det kan humanisterne naturligvis tage sig af. Selvom man har skåret, er bogen større end den foregående udgave. Ikke mindre end 308 sider, kun 13 sider mere, men det er en tung sag til tasken.

Illustrationerne er gode. Layout er med bred margen, som giver plads til figurtekster og små billeder. Blandt andre er der billeder af Calvin (ham med cyklen) og Sørensen (ham med pH).

Ligesom førsteudgaven indeholder den nye udgave opgaver og spørgsmål. Jeg kan være nervøs for, om læringen bliver ‘mekanisk’, men måske kan det være en redningskrans for travle lærere, og dem er der mange af.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater