Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav
  • Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik
  • Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering
  • Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Grundbog i bioteknologi 2 – stx

Anmeldelse

Grundbog i bioteknologi 2 – stx

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal

Fag

Bioteknologi

Bogens forfatter(e)

Kim Bruun, Pia Birgitte Geertsen og Karen Helmig

Antal sider

308

Pris

314 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Vægtig sag til mægtigt fag

Så kom 2. udgave af bind to af Gyldendals lærebog for bioteknologi til STX. Ligesom 2. udgave af bind et er der i høj grad foretaget redaktionelle ændringer af førsteudgaven. Da faget blev introduceret i gymnasierne, havde alle forlag travlt med at komme med udgivelser. Nu har der været tid til omtanke og til at få erfaringer med faget, så derfor kommer der hurtigt nye udgaver, som sandsynligvis vil blive varige. De to udgaver er ikke umiddelbart kompatible, da nogle afsnit er identiske, men er bragt andre steder i den nye udgave.

Så vidt jeg kan overskue den tunge sag, er der sket en øgning af den kemiske vinkel i faget, så eleverne ikke længere behøver en særskilt kemibog for at kunne klare kravene til eksamen.

Der er sket opstramning forskellige steder. For eksempel kaldes buffer nu for puffer. Der er også kommet nyt stof med. For eksempel er fremstilling af TRIS som puffer beskrevet.

Som afslutning på hvert kapitel er bragt afsnit med perspektivering af emnerne i kapitlet. Det drejer sig om emner som osteproduktion, laktoseintolerans, leddegigt og donororganer fra dyr.

Bogen bevæger sig generelt på et højt niveau, og det er godt. Men jeg frygter, at mange af de jævne, men interesserede elever vil have besvær med at kapere stoffet.

Det er meget lidt stof, der er faldet ud. Omtale af EPO er et eksempel, men det kan vi udmærket undvære. Omtale af bioetik er minimeret. Det kan humanisterne naturligvis tage sig af. Selvom man har skåret, er bogen større end den foregående udgave. Ikke mindre end 308 sider, kun 13 sider mere, men det er en tung sag til tasken.

Illustrationerne er gode. Layout er med bred margen, som giver plads til figurtekster og små billeder. Blandt andre er der billeder af Calvin (ham med cyklen) og Sørensen (ham med pH).

Ligesom førsteudgaven indeholder den nye udgave opgaver og spørgsmål. Jeg kan være nervøs for, om læringen bliver ‘mekanisk’, men måske kan det være en redningskrans for travle lærere, og dem er der mange af.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater