Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Grønland – Historie, samfund, religion

Anmeldelse

Grønland – Historie, samfund, religion

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Rasmus Augustesen og Krister Hansen

Antal sider

192

Pris

168,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Bogen sigter på tværfagligt samarbejde i fagene historie, samfundsfag og religion om emnet Grønland.

Den har først en faglig introduktion til de tre fag. En historisk gennemgang fra inuitternes ankomst til Grønland for cirka 3.000 år siden til indførelsen af selvstyret i 2009. I samfundsfag redegøres for de aktuelle politiske forhold, de politiske partier, landets økonomi og sociale forhold. I religion om de centrale fænomener i inuitternes religion, kristningen af inuitterne efter 1721 og den religiøse synkretisme i dag mellem den oprindelige religion og kristendommen.

Derefter følger fem aktuelle temakapitler: identitet, alkohol, råstoffer, uddannelse, grønlændere i Danmark og endelig en oversigt over Grønland i litteratur og film. Hertil mange kilder og statistisk materiale. Det er en helt opdateret fremstilling af disse temaer, meget nuanceret behandlet også med de skræmmende eksempler på politiske tiltag fra Christiansborg hen over hovederne på grønlænderne. Alt sammen formidlet i et meget velskrevet sprog. Bogen vil fungere fint for historie og samfundsfag til tværfagligt samarbejde i stx og ks i hf, derimod synes jeg ikke, at faget religion får de samme muligheder.

Der redegøres udmærket for inuitternes religion, men de fire sider kilder hertil rækker ikke langt. Til det tværfaglige samarbejde mellem fagene og vel især hf’s ks savner jeg tekster til religion, der kunne sættes i spil med den almindelige kolonihistorie til kulturel-religiøs etnocentrisme, identitet og skam-skyld. Også til de forskellige økonomiske og miljømæssige prioriteringer, der trods alt er på Grønland, til det aktuelle spørgsmål om nye råstofudvindinger på Grønland og Arktis set som en mulig følge af den oprindelige religions natursyn og kristendommens.

Fagene historie og samfundsfag står stærkt i bogen, og forfatterne ved, hvad de taler om. De har i øvrigt begge tidligere været ansat på GUX i Nuuk, men jeg synes, at religionsfaget kunne have været brugt til meget mere i samspillet med de to andre fag.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater