Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Godt teoriapparat til mere end ‘bare’ explaineren

Anmeldelse

Godt teoriapparat til mere end ‘bare’ explaineren

Anmeldt af_
Lærke Weng Jensen

Forlag

Systime

Fag

Dansk

Bogens forfatter(e)

Flemming Kjærrumgaard Madsen

Antal sider

100

Pris

120 kr.,-
Anmeldt af_
Lærke Weng Jensen

Flemming Kjærrumgaard Madsens Explainer Vidensformidling med video henvender sig både til dansk og mediefag med sin behandling af den nye multimodale formidlingsgenre. Bogen kan bruges til at analysere andres explainere (og lignende informative genre) og til at udarbejde egne.

Explainere er videoer på tre-syv minutter, der forklarer en problematik, for eksempel ligestilling eller tyngdekraft. Det korte format gør, at den nemt kan deles på sociale medier og hurtigt ses af et større publikum, som ikke normalt ville se en dokumentar om emnet. Alle medier og platforme har explainere tilgængelige, lige fra de mere formelle afsender som DR og Politiken til hvem som helst på Youtube og Tiktok.

Genren er derfor et broget marked, som man med fordel kan klæde eleverne på til at være faglig kritisk over for.

Bogen har en god teoretisk basis og begrebspræsentation uden at blive tung overhovedet. Selvom man ikke arbejder sig frem mod selv at lave en explainer, er de fleste af kapitlerne yderst relevante i arbejdet med elevernes egen formidling. Mange af pointerne er sat overskueligt op i tabeller, piktogrammer og infogrammer, skåret ind til benet og suppleret med øvelser. Dette åbner for mange muligheder i strukturering af den faglige viden og tydeliggør for eleverne, at formidling handler om en række bevidste til og fravalg for at undgå at tabe sit publikum. Måske nogle lærere også kan blive inspireret. Kapitlerne er inddelt efter for eksempel komposition, sprog, valg af emne med flere og kan bruges til en langt større genre end bare explaineren. Det multimodale er i bogen teoretisk, for eksempel i overvejelser om valg af tekst til billeder og med enkelte anbefalinger til programmer (lyd, filmredigering med mere), men i bogversionens kapitel 8 kan man finde videotutorials till at tilføje for eksempel infografiske elementer. Alt i alt må jeg sige, at det er en rigtig god grundbog til præsentationer af alle typer, hvor elever klædes på til at ville noget med deres formidling.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater