Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

God Uddannelse i målingens tidsalder – etik, politik, demokrati

Anmeldelse

God Uddannelse i målingens tidsalder – etik, politik, demokrati

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Pædagogik ?

Titel: God Uddannelse i målingens tidsalder

– etik, politik, demokrati ?

Forfatter: Gert J.J. Biesta ?

Forlag: KLIM ?Pris: 199 kroner, 155 sider ?

Vurdering og anmeldelse: Stig F. Sørensen ??****

Opgør med målingskulturen ?

Bogen består af to dele. Den ene er analytisk, og den anden er programmatisk. I den analytiske del tager forfatteren fat på den evidensbaserede praksis, der har bredt sig inden for uddannelsesforskningen. For at få så effektiv en undervisning som muligt har uddannelsessystemet været genstand for målinger og test af snart sagt hvad som helst. Men den målingskultur, der er opstået, har glemt at stille et vigtigt spørgsmål. Hvad er god uddannelse? Derfor har man ofte målt i blinde. ??Ideen om effektiv undervisning er fin, men når man ikke opstiller nogen kriterier for en effektiv undervisning for hvem og for hvad, så kommer man let til at værdsætte det, man måler, fremfor at måle det man værdsætter. ??Målinger og test virker bagud. De kan måske sige noget om, hvad der virkede, da målingerne blev foretaget, men de vil sjældent kunne sige noget om, hvad der virker og vil virke i fremtiden. Og hvis målingerne udmøntes i forskellige rangordninger af skolerne efter elevernes karaktergennemsnit, så får man vendt op og ned på ideen med uddannelserne. For så kan rangordningerne nemt blive en kvalitet i sig selv, og målet for skolerne bliver således ikke, hvad skolen kan gøre for eleven, men hvad eleven kan gøre for skolen. ??I den programmatiske del fokuserer forfatteren på uddannelsernes formål og mål. Altså det ønskværdige med uddannelserne. Herefter kan man så tage fat på at bestemme, hvad der er effektiv undervisning. I udpegelsen af formål og mål er det nødvendigt at forholde sig til de funktioner, som uddannelsen udfører: Kvalifikation og socialisation af eleverne samt en subjektifikation, der går ud på at give eleven en individualitet. ??Forfatterens spørgsmål ved nytten af målingskulturen er bogens styrke. Den programmatiske side er mere svævende og upræcis.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater