Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Global udvikling

Anmeldelse

Global udvikling

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Columbus

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Georgios Marinos og Peter Andreas Nielsen (red.)

Antal sider

352

Pris

169 kr. (ex. moms),-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Genfødsel af et gammelt tema

De bedagede blandt os kan huske tilbage til 1980’ernes samfundsfagsundervisning og genkende begreber som center og periferi, Rostows fasemodel osv. Udviklingsteorierne har ligesom ligget i dvale i mange år, men med flygtningestrømmene, klimaforandringer, FN’s udviklingsmål osv. er der behov for en moderne grundbog i global udvikling – og den foreligger nu!

28 forskere er gået sammen og har skrevet en yderst interessant fremstilling af meget komplekse sammenhænge i 24 kapitler, som er opdelt i tre hovedafsnit.

Kapitel 1-3 er det teoretiske afsnit, som drøfter, hvad udvikling er, udviklingsskolerne og FN’s verdensmål. En vigtig pointe er her, at ‘udvikling’ ikke mere er blot et økonomisk mål, men i lige så høj grad et menneskeligt værdighedsmål, som dækker begreber som frihed, ligestilling, medbestemmelse m.m.

Kapitlerne 4-19 behandler temaer som politisk deltagelse, udviklingsbistand (facilitator eller forhindring!), nye vilkår for handel, miljø og klima, sundhed og uddannelse, kønsproblematikker, den globale udviklings aktører, finansieringssystemer og migration og flugt.

Kapitlerne 20-24 ser på de forskellige regioners udvikling, Latinamerika, Afrika, Mellemøsten, Asien og stiller spørgsmålet, om Vestens storhed står for fald.

Et imponerende stykke arbejde. Der er samlet stor viden på de 352 sider, og selvom redaktørerne i forordet beklager, at der er meget stof, som må undlades i bogen, så er det en stor mundfuld for de fleste læsere.

Der er rigtig mange tabeller og figurer i teksterne, fint nok, men ikke godt, at udenlandske figurer ikke bearbejdes sprogligt. For eksempel fig. 8.6., som omhandler energiforbruget historisk, opgjort i TWh! Ved alle, at det betyder terawatt-time, svarende til 1 mia. kilowatt pr. time? Kategorier som biofuels og other renewables kunne ligeledes oversættes.

Men ingen tvivl om, at dette er en lærebog, der er aktuel i adskillige år fremover.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater