Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Geologiske naturperler – danske brikker til Jordens puslespil

Anmeldelse

Geologiske naturperler – danske brikker til Jordens puslespil

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal

Fag

Geografi

Bogens forfatter(e)

Red. af Bent Lindow og Johannes Krüger

Antal sider

184
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Tolv unikke kig ind i jordens historie 
Størsteparten af det landskab, vi oplever i Danmark, er relativt set ungt i et geologisk perspektiv og formet af de seneste istider. Alligevel findes der en række lokaliteter, der giver unikke kig ind i jordens historie. 
Geologiske naturperler er tænkt som en slags geologisk-geografisk kanon, der beskriver 12 temaer eller lokaliteter. De har hver for sig bidraget til at give en forståelse jordens udvikling. To af disse GeoSites er optaget på listen over mulige emner til World Heritage-lokaliteter, nemlig Stevns Klint og molersklinterne ved Limfjorden. 
Bogen begynder med Bornholm, hvor de ældste spor, man kan se i det danske landskab, findes. Her beskrives de forkastninger og opsprækninger, der er med til at gøre landskabet til noget særligt. Derudover bliver Bornholms kyster gennemgået i det andet kapitel, hvor man kan se aflejringer fra Mesozoikum. 
Fra de ældste tider på Bornholm til nutidens kyster guides læseren igennem Stevns Klint, Faxe Kalkbrud, molersområderne ved Limfjorden, Lillebælts klinter, de mange hvalskeletter i Gram Lergrav i Sønderjylland, isfoldede lag ved de danske kyster, klimpelandskabet, hvor menneskets overudnyttelse af jorden kan ses, boblerevene i Kattegat, moser, der fungerer som klimaarkiv, og endelig kapitlet Kampen mellem land og hav, hvor de aktuelle landskabsdannende processer kan ses. 
Bogen har bidrag fra 25 forfattere, der hver især er eksperter inden for deres felt. Den rummer mange gode illustrationer i form af kort og fotos. 
De fleste kapitler kan glimrende anvendes som baggrund for besøg på enkelte lokaliteter og kan derfor anbefales som et grundlag for ekskursioner.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater