Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Fysik i overblik – Kompendium i fysik

Anmeldelse

Fysik i overblik – Kompendium i fysik

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Fysikforlaget

Fag

Fysik

Bogens forfatter(e)

Kim Bertelsen, Frank Lisberg Borum, Gert Hansen, Nils Kruse, Randi Larsen

Antal sider

36
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Et nyt kompendium med en vigtig udvidelse

Det nye kompendium i fysik har bibeholdt det brugervenlige layout fra det forrige kompendium: gode farvekoder langs den højre kant, og emnerne i hæftet reflekterer næsten en-til-en emnerne i kernestoffet på fysik A. 
Ikke kun layoutmæssigt, men også indholdsmæssigt er det gamle kompendium en ægte delmængde af det nye kompendium. Det nye har blot 4 sider mere end det gamle: To af siderne bruges på emnerne Elektrisk felt og Magnetfelt, en (næsten blank) side på overskriften Tabeller og en side på formlerne for arealet af en cirkel og volumen af en kugle og en cylinder … de har af trykkeren nok fået at vide, at de skulle bruge et bestemt antal sider. 
Det vigtigste i den nye udgivelse er således de to sider med formlerne for elektriske og magnetiske felter, men disse er også vigtige, efter at emnerne er blevet en del af kernestoffet på fysik A! 
Kernestoffet indeholder efter reformen også emnet Fysik i det 21. århundrede, og tilhørende opgaver fylder en del i de skriftlige prøver. Da den fysik, der behandles i Fysik i det 21. århundrede, skifter cirka hvert 3. år, har man sikkert tænkt, at det var vanskeligt at medtage i kompendiet. Fysikforlagets udgivelser af undervisningsmateriale til Fysik i det 21. århundrede har i de to sidste bøger indeholdt et supplement til kompendiet, men det er naturligvis ikke optimalt med to delkompendier. Denne lille udfordring finder nok sin løsning, for mon ikke dette er det sidste kompendium i fysik, der kommer i papirform? I en elektronisk udgave må det være en simpel sag at skifte de to bagerste sider ud hvert tredje år.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater