Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Frit fransk – Tu peux dire ce que tu veux

Anmeldelse

Frit fransk – Tu peux dire ce que tu veux

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Fransk

Bogens forfatter(e)

Anne Bjerre og Paul Klitnæs

Antal sider

144

Pris

220 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

I begyndelsen var verbet

Det primære fokus er på brugen af verbalformer samt betydningen af forskellige verbalkonstruktioner (for eksempel “avoir besoin de”) som udgangspunkt for læring og konversation. Eleven skal sætte sig grundigt ind i 25 verber. Disse omfatter de mest almindelige af slagsen (être, avoir, modalverber) samt for eksempel mettre og venir. Resten er en leg med ordelementer, der som byggeklodser skal sættes sammen til sætninger med udgangspunkt i de 25 verber. Opmærksomheden er specifikt rettet mod sætningsdannelse, tale og kommunikation med andre elever, hvilket er vigtigt i alle sprogfag.

Der er ikke nogen deciderede fransktekster i form af artikler eller andet. Bogen lægger op til, at eleverne selv skal skabe denne type indhold. Frit fransk er sætningsbaseret. Lærebogen kan derfor risikere at få karakter af at være parløragtig med en følelse af at være fragmentarisk mere end syntesedannende/emneorienteret.

Layoutet er i det store hele overskueligt, og bogen indeholder et væld af fantasifulde øvelser til støtte for sprogindlæringen. Nogle af disse øvelser måtte gerne have flere fransksprogede typeeksempler, da formlerne for at danne sætninger måske kan virke lidt uigennemskuelige set med elevøjne (for eksempel p. 72 og 82). Også i de grammatiske forklaringer måtte der sine steder (for eksempel i 2.14 om “gérondif”) gerne være mange flere illustrerende eksempler på fransk.

Frit fransk er skrevet af erfarne sprogfolk og bygger på en fint udtænkt idé med fokus på verber, grammatik og tale. Den kan ikke stå alene i undervisningen, men kan eventuelt bruges intensivt de første måneder – eller som redskabsbog ved siden af emneforløbene, som baserer sig på tekster, film og så videre.

Fem stjerner ud af seks for velstruktureret materiale til målrettet arbejde med elevernes formuleringsevne på fransk.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater