Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Frankrig – et moderne skindemokrati

Anmeldelse

Frankrig – et moderne skindemokrati

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Samfundsfag?

Titel: Frankrig – et moderne skindemokrati?

Forfatter: Jacques Berg?

Forlag: Den lille jas?Pris: 299 kroner, 275 sider?

Vurdering og anmeldelse: Benny Jacobsen??****

Punktering af myter?

Frankrig står foran et præsidentvalg, og det er nok årsagen til, at Frankrig – et moderne skindemokrati netop er udkommet. Forfatteren til værket, Jacques Berg, vil de bedagede samfundsfagslærere huske som mangeårig korrespondent i Paris for Danmarks Radio. Han har boet i Frankrig siden 1968 og har derfor franske samfundsforhold inde under huden. “Dansk” og “journalist” er stikordene til at forstå fremstillingen. Berg er vokset op i det danske demokrati, og trods dets mangler er dyderne betydeligt større, end det franske ditto kan fremvise. Den journalistiske vinkel på stoffet har både sine stærke og svage sider. Fremstillingen har et væld af eksempler på skrantende demokratisk kultur, så man næsten mister overblikket. Til gengæld er styrken engagementet, hvor forargelsen (og ironien) gennemsyrer fremstillingen.??Bogen er opdelt i 4 afsnit: Systemet, Den politiske klasse, Medierne og Folket. Jacques Bergs hovedpointe er, at det politiske system domineres af en særdeles magtfuld folkevalgt præsident. “Som diplomatiets leder og beslutningstager, som hærchef med fingeren på a-bombens udløser, som den, der sammensætter sin regering og kan opløse parlamentets hovedkommer og udskrive nyvalg, og som den, der i samråd med regeringen besætter statsapparatets og nu også retsvæsenets og mediernes nøgleposter ?”. Begrebet valgmonarki er velvalgt!??Den politiske klasse i Frankrig beskrives som magtfuldkommen og stort set uden idealisme. Sarkozy beskrives således: “Han er en liberal, bonapartistisk politiker, der ? har måttet finde en grimasse, der kan passe. Det er det samme som at sige, at han aldrig har belastet sig selv med nogen politisk overbevisning, endsige nogen ideologi”. Stærke påstande, men Berg argumenterer for sine påstande – og så er det rart at læse en stilistisk velskrevet bog.??Det er naturligvis ikke en bog, der direkte kan benyttes til undervisningen, men hovedpointerne i undersøgelsen er værd at tage ad notam.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater