Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Forstå populismen!

Anmeldelse

Forstå populismen!

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Anna Libak

Antal sider

180

Pris

99,95 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Hvor er det opløftende med emnebøger, der er skrevet i et velformuleret sprog og med masser af relevante eksempler, der kan illustrere forfatterens synspunkter. En sådan er ­Forstå populismen!, skrevet af Anna ­Libak, debattør og mangeårig journalist ved Weekendavisen og Berlingske – og nykåret folketingskandidat for ­Venstre.

Hovedpointen i den lille bog er koblingen mellem globaliseringen og fremvæksten af populistiske partier i hele den vestlige verden. Libak mener, at populismen bliver misforstået. Den bliver gjort til det egentlige problem, hvilket ifølge Libak svarer til, at man gav symptomerne skylden for sygdommen. Det, der er Vestens hovedudfordring i dag, er nemlig ­ikke fæle populister. Det er derimod Vestens svindende magt, der kalder på en helt nødvendig diskussion af, hvordan vi sikrer vores samfund i den situation (s. 11).

Bogen har tre hovedafsnit: Først et forsøg på en indkredsning af det svære begreb populisme, herefter de såkaldte populister set i lyset af antiglobalismen, og tredje hovedafsnit er helliget forsøget på at vise, hvorfor det er skadeligt at affærdige antiglobalismen som populisme.

Libak angriber Jan-Werner ­Müller, som skrev den meget roste (også i disse spalter) Hvad er populisme? En af hans pointer er, at populismen er “tenditielt antidemokratisk”, hvor ­Libak ser populisme som en metode til politisk selviscenesættelse, en måde at råbe de herskende eliter op på. Og hun viser med adskillige eksempler, hvordan langt de fleste politikere i dag benytter sig af populistiske fraser. Ser man på begrebet populisme i et historisk perspektiv, kunne man mene, at mange fascistiske bevægelser var tydeligt populistiske uden at have en truende globalisme at henvise til!

Med inddragelse af begrebet konkurrencestat påvises den frygt og nervøsitet, som en pæn stor del af befolkningen er udsat for. Bogen afsluttes med en række råd til globalisterne, herunder nødvendigheden af at tage befolkningens betænkeligheder alvorligt.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater