Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Fjernsyn for viderekomne – De nye amerikanske tv-serier

Anmeldelse

Fjernsyn for viderekomne – De nye amerikanske tv-serier

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Mediefag

Titel: Fjernsyn for viderekomne – De nye amerikanske tv-serier?

Forfatter: Redigeret af Jacob Isak Nielsen, Andreas Halskov og Henrik Højer?

Forlag: Turbine?Pris: 249 kroner, 304 sider?

Vurdering og anmeldelse: Brian Pedersen??******

Fjernsyn, der giver baghjul ??

Amerikanske tv-serier har været et varmt emne i året der gik, og nu giver interessen for alvor afkast i seriøs behandling fra mange sider. Denne udvikling kommer flot til udtryk i den dansksprogede antologi Fjernsyn fra viderekomne, der er redigeret af folkene bag onlinetidsskriftet 16:9. ??Bogens første del er en fin og særdeles gymnasieegnet introduktion og baggrund for det, der er blevet kaldt en ny guldalder for amerikanske tv-serier. Der tegnes en række plausible spor fra så forskellige serier som Hill Street Blues, Miami Vice og Twin Peaks op til Home Box Offices store gennembrud med The Sopranos, Sex and the City og Six Feet Under.??Introduktionen og de fleste af bogens artikler udmærker sig ved engageret, ja næsten lidenskabelig formidling, der samtidig formår at føre en akademisk dialog med aktuel forskning på området. At de nye serier er noget, der skal tages alvorligt, bliver på denne måde langtfra bare en påstand, men en konkret udfordring for læseren. ??Det smukke ved denne antologi (i skrivende sammenhæng) er endvidere, at den sobert behandler et bredt udvalg af de nye amerikanske tv-serier. Bogen kan på denne måde lægge op til differentierede undervisningsforløb, hvor eleverne kan få begreb om deres foretrukne serier, samtidig med at de tilegner sig det generelle begrebsapparat. Lige så uimodståeligt er det, at redaktionen har oprettet et virtuelt appendiks på tidsskriftets hjemmeside, hvor en række artikler behandler flere af de tv-serier, som faldt uden for antologiens projekt. ??Der skal hermed ledes langt efter en undskyldning for ikke at lade eleverne tage livtag med de interessante nye amerikanske tv-serier, der for længst er blevet en del af deres fælles referenceramme. ??16:9-redaktionen har endvidere på deres hjemmeside lagt en række artikler, der dækker flere af de tv-serier, som ikke kunne passe inden for rammerne af dette bogprojekt.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater