Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Fine fragmenter om dannelse

Anmeldelse

Fine fragmenter om dannelse

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Turbine

Fag

Pædagogik

Bogens forfatter(e)

Steen Nepper Larsen

Antal sider

167

Pris

195,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Hvor er dannelsen blevet af i den pædagogiske debat? Ifølge forfatteren er den forsvundet og erstattet af en uddannelsespolitik, der sætter resultater over indhold. Der diskuteres ikke længere, hvad eleverne skal kunne, men hvilke mål de skal nå. Læreren er blevet en målstyret undervisningsekspert og læringsagent, der skal sørge for, at eleverne bliver gode soldater i konkurrencestaten. Uddannelserne er blevet spændt for konkurrencens vogn, hvor test, evidens og dokumentation er blevet grundlaget og rationalet for, om det går godt eller skidt i uddannelsessystemet. Ingen spørger om, hvad det er, eleverne skal tilegne sig for at kunne begå sig i samfundet som hele mennesker.

Det er denne diskussion, forfatteren vil stimulere med en række fragmenter om dannelse og pædagogik. Målet er at sparke gang i dannelsesdiskussionen. Dannelse er en tanke- og livsform, der gør det muligt for det enkelte individ at forme sin egen stil, så det kan deltage i den samfundsmæssige kommunikation, stimulere sin opdagelsesiver og fortsætte sin fortolkningslyst. Og vi er i øjeblikket langt fra den situation.

Bogen er ikke en fremlæggelse af en færdig dannelsesplan for det danske uddannelsessystem, men derimod en række fragmenter, hvor forfatteren tager pulsen på dannelsen og pædagogikken i dagens Danmark. Forfatteren er god til at fange tidens tendenser i uddannelserne og fortolke dem. Men ulempen er, at de aldrig bliver færdiggjort, før forfatteren er i gang med et nyt område. Det gør bogen usammenhængende og uden konsistens. Forfatteren burde nok have sagt lidt mere om, hvad det vil sige at ville noget med nogen.

Bogen er dog vigtig. Forfatteren har ret i, at vi savner en diskussion om dannelse og pædagogik.

Spørgsmålet er således trukket op. Hvad skal eleverne dannes til?

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater