Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Fine fragmenter om dannelse

Anmeldelse

Fine fragmenter om dannelse

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Turbine

Fag

Pædagogik

Bogens forfatter(e)

Steen Nepper Larsen

Antal sider

167

Pris

195,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Hvor er dannelsen blevet af i den pædagogiske debat? Ifølge forfatteren er den forsvundet og erstattet af en uddannelsespolitik, der sætter resultater over indhold. Der diskuteres ikke længere, hvad eleverne skal kunne, men hvilke mål de skal nå. Læreren er blevet en målstyret undervisningsekspert og læringsagent, der skal sørge for, at eleverne bliver gode soldater i konkurrencestaten. Uddannelserne er blevet spændt for konkurrencens vogn, hvor test, evidens og dokumentation er blevet grundlaget og rationalet for, om det går godt eller skidt i uddannelsessystemet. Ingen spørger om, hvad det er, eleverne skal tilegne sig for at kunne begå sig i samfundet som hele mennesker.

Det er denne diskussion, forfatteren vil stimulere med en række fragmenter om dannelse og pædagogik. Målet er at sparke gang i dannelsesdiskussionen. Dannelse er en tanke- og livsform, der gør det muligt for det enkelte individ at forme sin egen stil, så det kan deltage i den samfundsmæssige kommunikation, stimulere sin opdagelsesiver og fortsætte sin fortolkningslyst. Og vi er i øjeblikket langt fra den situation.

Bogen er ikke en fremlæggelse af en færdig dannelsesplan for det danske uddannelsessystem, men derimod en række fragmenter, hvor forfatteren tager pulsen på dannelsen og pædagogikken i dagens Danmark. Forfatteren er god til at fange tidens tendenser i uddannelserne og fortolke dem. Men ulempen er, at de aldrig bliver færdiggjort, før forfatteren er i gang med et nyt område. Det gør bogen usammenhængende og uden konsistens. Forfatteren burde nok have sagt lidt mere om, hvad det vil sige at ville noget med nogen.

Bogen er dog vigtig. Forfatteren har ret i, at vi savner en diskussion om dannelse og pædagogik.

Spørgsmålet er således trukket op. Hvad skal eleverne dannes til?

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater