Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Filosofihistorier

Anmeldelse

Filosofihistorier

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Forlaget X

Fag

Filosofi

Bogens forfatter(e)

Henrik Krog Nielsen

Antal sider

81

Pris

110,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Her er 21 mundrette dialoger om, hvad vi gør, når vi lever sammen. Vi får mulighed for at tage stilling for eller imod personernes handlinger, når de lyver, snyder  i skat, kysser med de forkerte, tror eller ikke tror, ikke avler børn, stjæler og så videre. De små firesiderstekster, der læses op i klassen, kan åbne op for diskussioner, der fører lige lukt ind i filosofien.

Den personificerede og historiefortællende måde at gå til filosofiske temaer på er ny. Den kan krydre undervisningen og vække interesse hos kursister og elever.

Kapitel 3, Vidne med frygt, virker stærkt inspireret af Kants problem med, om du skal fortælle en voldelig mand sandheden.

Men der er en hage ved at gøre det så personligt. Der er en tendens til, at teksterne lægger normer ned over eleverne. Der tales om, at det kan være ”ondt” at lyve,  fordi det er ”en bekræftelse af det onde og en fornærmelse af Gud”. Det forventes også, at eleverne siger deres oprigtige mening om, hvorvidt barnløshed er forkert. Og i eksemplet med utroskab kommer det normative i en konservativ kristen forstand tydeligt frem. Der er ikke meget hippie og fri kærlighed over det miljø, som beskrivelsen afspejler. Efter min mening.

Der vil være temaer, hvor den voksne træder ind på et område, der umuligt kan behandles åbent og ærligt i timerne. Nummer 21: Tror jeg rigtigt på Gud? Det er et tema, der  kan ende i sindelagskontrol og kan risikere at få stærk afsmitning af  den enkelte lærers personlige holdninger og livsindstilling. Ligeledes efterlader incestkapitlet én med et ”Nå? – Hvad skulle det lige gøre godt for?”

I For og imod betegnes målgruppen som folkeskolen, hf/gymnasiet, efterskoler og voksenuddannelsescentre. Bogen sigter altså usædvanligt bredt.  

Alt i alt kan bogen godt bruges til noget, hvis den bruges forsigtigt.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater