Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Fake news– ikke denne anmeldelse

Anmeldelse

Fake news– ikke denne anmeldelse

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Vincent Hendricks og Mads Vestergaard

Antal sider

176

Pris

200,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Fra en tidligere sociologibog husker jeg begrebet kognitiv dissonans. Hermed menes, at vores grundlæggende holdninger er afgørende for, hvad vi lytter til og tror på af faktuel information. At erkende, at man måske tog fejl, er ikke rart. Modtager man information, som er i modstrid med egne meninger, kan det ende i kognitiv dissonans. Derfor er vi selektive i forhold til den information, vi giver opmærksomhed.

I 2016 blev ”post-truth” kåret som årets ord af Oxford Dictionaries. Ordet defineres som ”… omstændigheder, i hvilke objektive fakta har mindre indflydelse på offentlig meningsdannelse end appeller til følelser og personlige formodninger” (side 145). Vi er på vej mod det postfaktuelle demokrati, som forfatterne definerer således: Et demokrati er i en postfaktuel tilstand, når politisk opportune, men faktuelt misvisende narrativer erstatter kendsgerninger som grundlag for politisk debat, meningsdannelse og lovgivning.

Bogen Fake News er en god introduktion til nye fænomener i dagens samfund. Bogen præsenterer både baggrunden for de nye tilstande og giver snesevis af eksempler på fake news, som defineres som ”fingerede nyheder, misrepræsentation af motiver og formål, der simulerer journalistik og således sandfærdighed” (side 101).

Trump og alt hans væsen er naturligvis hovedkilden til eksemplerne, og det er vel primært ”over there”, at tendensen til fake news ses. Forfatterne nævner også formandsopgøret i Venstre i 2014, hvor Lars Løkke i flere medier var på vej til at træde tilbage som formand. Senere grundig research viser dog, at det var lige ved. Heldigvis har vi herhjemme endnu ikke nået amerikanske højder i anvendelsen af fake news, men forfatterne argumenterer overbevisende for, at fake news vil brede sig de kommende år.

I vurderingen af bogen trækker det voldsomt fra, at de mange figurer og tabeller er frygteligt små og gnidrede, stort set ikke til at læse. Der er dog ingen tvivl om, at denne bog vil blive flittigt citeret, og pointerne vil blive didaktiseret i kommende lærebøger.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater