Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Eyjafjallajökull – Vulkanen der lammende Europa

Anmeldelse

Eyjafjallajökull – Vulkanen der lammende Europa

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

NATURGEOGRAFI?

Titel: Eyjafjallajökull – Vulkanen der lammende Europa?

Forfatter: Rikke Pedersen. Fotos: Frederik Holm?

Forlag: Gyldendal?Pris: 249 kroner, 165 sider. Illustreret i farver?

Vurdering og anmeldelse: Erik Zinglersen??******

Den stille vulkan?

Eyjafjallajökull -Vulkanen der lammede Europa er skrevet af den danske geolog og geofysiker Rikke Pedersen, der leder Nordisk Vulkanologisk Center i Island.??Bogen falder i fire dele.??Først introduceres pladetektonikken, der giver baggrunden for den dynamik der skaber jordskælv og vulkanisme og de særlige forhold der gør sig gældende på Island, hvor der er flere forskellige vulkantyper.??Dernæst kommer et interessant kapitel om Islands vulkanovervågning, der gennem det seneste par årtier er blevet stærkt udbygget. Det helt store spørgsmål, som Rikke Pedersen stiller: Kan vulkanudbrud forudsiges? Ja, svarer hun, men tilføjer så, at det afhænger af tidshorisonten.??Eyjafjallajökull-vulkanen har været aktiv i mindst 800.000 år og er paradoksalt nok kendt som den stille. I historisk tid har der været fire udbrud: 920, 1612,1821-1823 og det seneste i 2010. Den største bekymring i forbindelse med udbruddet er, at den nærliggende større vulkan Katla efterfølgende kan blive sat i gang af Eyjafjallajökull, som det er sket tidligere. Det fremhæves også, at vulkanen i sit mønster er meget atypisk i forhold til andre tilsvarende vulkaner. Alligevel kunne man registrere, at der var noget i gang allerede for omkring 20 år siden, og få dage før udbruddet blev beredskabet øget.??Udbruddene i marts og april 2010 beskrives næsten dag for dag i et levende sprog og med meget fine fotografier. Det store udbud af nysgerrige, evakueringen og ikke mindst geologernes overvejelser beskrives. Detaljer som faren for fluorforgiftning af kvæg, lavaens løb hen over isen og de efterfølgende flodbølger er også med.??Til sidst kommer forfatteren med en mere personlig kommentar til, hvad det vil sige at leve med faren for vulkanudbrud, og vi får også et indblik i, hvad der skete efter udbruddet.??Bogen er ikke specielt rettet mod gymnasiet, men kan fint bruges i forbindelse med projekter og tematisk arbejde.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater