Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Pædagogikum
  • Elevfordeling
  • Kunstig intelligens
  • Arbejdsmiljø

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS
  • Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023
  • Finanslov 2024 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016
  • Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling
  • Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Motivation
  • Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Elevfordeling Corona Eksamen OK 13 Fremmedsprog Kunstig intelligens Nedskæringer Digitalisering Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Eyjafjallajökull – Vulkanen der lammende Europa

Anmeldelse

Eyjafjallajökull – Vulkanen der lammende Europa

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

NATURGEOGRAFI?

Titel: Eyjafjallajökull – Vulkanen der lammende Europa?

Forfatter: Rikke Pedersen. Fotos: Frederik Holm?

Forlag: Gyldendal?Pris: 249 kroner, 165 sider. Illustreret i farver?

Vurdering og anmeldelse: Erik Zinglersen??******

Den stille vulkan?

Eyjafjallajökull -Vulkanen der lammede Europa er skrevet af den danske geolog og geofysiker Rikke Pedersen, der leder Nordisk Vulkanologisk Center i Island.??Bogen falder i fire dele.??Først introduceres pladetektonikken, der giver baggrunden for den dynamik der skaber jordskælv og vulkanisme og de særlige forhold der gør sig gældende på Island, hvor der er flere forskellige vulkantyper.??Dernæst kommer et interessant kapitel om Islands vulkanovervågning, der gennem det seneste par årtier er blevet stærkt udbygget. Det helt store spørgsmål, som Rikke Pedersen stiller: Kan vulkanudbrud forudsiges? Ja, svarer hun, men tilføjer så, at det afhænger af tidshorisonten.??Eyjafjallajökull-vulkanen har været aktiv i mindst 800.000 år og er paradoksalt nok kendt som den stille. I historisk tid har der været fire udbrud: 920, 1612,1821-1823 og det seneste i 2010. Den største bekymring i forbindelse med udbruddet er, at den nærliggende større vulkan Katla efterfølgende kan blive sat i gang af Eyjafjallajökull, som det er sket tidligere. Det fremhæves også, at vulkanen i sit mønster er meget atypisk i forhold til andre tilsvarende vulkaner. Alligevel kunne man registrere, at der var noget i gang allerede for omkring 20 år siden, og få dage før udbruddet blev beredskabet øget.??Udbruddene i marts og april 2010 beskrives næsten dag for dag i et levende sprog og med meget fine fotografier. Det store udbud af nysgerrige, evakueringen og ikke mindst geologernes overvejelser beskrives. Detaljer som faren for fluorforgiftning af kvæg, lavaens løb hen over isen og de efterfølgende flodbølger er også med.??Til sidst kommer forfatteren med en mere personlig kommentar til, hvad det vil sige at leve med faren for vulkanudbrud, og vi får også et indblik i, hvad der skete efter udbruddet.??Bogen er ikke specielt rettet mod gymnasiet, men kan fint bruges i forbindelse med projekter og tematisk arbejde.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater