Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Et parti uden kompas

Anmeldelse

Et parti uden kompas

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Informations Forlag

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Anders Dybdal (red)

Antal sider

327
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

I skrivende stund har beskæftigelsesminister Mette Frederiksen udtalt til Børsen, at Socialdemokraterne skal lytte mere til vælgerne. Den ene krise efter den anden viser, at partiet har mistet kompasset. Det er derfor særdeles veltimet, at bogen ”Socialdemokratiske tænkere” er på gaden nu. Både rødderne, såsom Marx, Lasalle og Bernstein, tanker fra storhedstiden af bl.a. Steincke, Keynes og Myrdals og de senere års bidragydere som Giddens, Stiglitz og Glasman gennemgås grundigt og pædagogisk af kompetente fagfolk. Hensigten med bogen er at skabe fornyet debat om, hvad der er Socialdemokratiets ideologiske pejlemærker i det 21. århundrede.

Redaktøren af værket, Anders Dybdal, fremhæver, at den socialdemokratiske ideologi er ateoretisk, sammenlignet med fx liberalismen og marxismen. Årsagen hertil skulle være, at de socialdemokratiske tænkeres primære tilgang ikke har været og er at udvikle samfundsforandrende ideer, men mere pragmatisk at skabe bedre levevilkår for arbejderklassen.

Et af de bedste – og mest brugbare – kapitler i bogen er redaktørens eget efterskrift, Socialdemokratismen og dens krise. Heri kritiserer han bl.a. nødvendighedens politik. Regeringsleder Thorning og væbner, Corydon, har gennemført mange store politiske reformer og vækstpakker med den begrundelse, at de er ”nødvendige” for at sikre økonomi, arbejdspladser og konkurrenceevne. Ifølge Sigdal er det svært at få øje på en vision for det gode samfund. Partiet mangler ideologisk overbygning – at forbinde, hvad partiet står for (visionen), med det, de står i (analysen), og det, de så gør (politikken).

Socialdemokratismen er ofte lidt overset i lærebøgernes afsnit om ideologier. I denne bog kan man hente hjælp.

 

 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater