Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

En meget brugbar bog om verdensbilledet i middelalderen

Anmeldelse

En meget brugbar bog om verdensbilledet i middelalderen

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Fysik

Bogens forfatter(e)

Ole Keller

Antal sider

140

Pris

225,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

I AT-forløb om verdensbilleder og om udviklingen af den måde, vi forholder os til verden på, er denne bog rigtig god for såvel læreren som for eleverne. Bogen handler om naturvidenskab i middelalderen, men i et mindre indledende kapitel trækkes linjerne tilbage til oldtiden, og i det afsluttende kapitel frem til renæssancen. Den tidlige middelalder (400-1000) beskrives også i et mindre kapitel, men bogens hovedfokus er den arabiske storhedstid (622-1400) og den europæiske høj- og senmiddelalder (1000-1450). Hvert kapitel i bogen kan læses selvstændigt (for at muliggøre dette er der specielt i afsnittet om den europæiske høj- og senmiddelalder en række næsten ordrette gentagelser fra tidligere i bogen).
Kapitlet om den arabiske storhedstid begynder med at fortælle om islams tidlige historie og om, hvordan der i perioden opstod internationale naturvidenskabelige centre, hvor kristne, jødiske og muslimske videnskabsfolk kunne arbejde under gunstige arbejdsforhold i en slags internationale forskningsmiljøer. Araberne havde kendskab til oldtidens græske værker, og specielt på områder som lægevidenskab, praktisk astronomi og optik kunne de bidrage væsentligt. Faktisk kunne arabiske astronomer i slutningen af 1300-tallet beskrive planeternes bevægelse helt uden epicykler, men disse modeller nåede først så sent til Europa, at de ingen indflydelse havde på renæssancens kosmologiske diskussioner.

I kapitlet om europæisk høj- og senmiddelalder beskrives, hvordan kontakten til den arabiske kultur blev en sideeffekt af korstogene, og hvordan mange korsfarere opdagede, at den arabiske kultur på mange måder var forud for den europæiske. Blandt andet gennem kontakten til den arabiske verden fik man efterhånden oversat hovedparten af oldtidens græske litteratur, og specielt Aristoteles' skrifter blev afgørende for naturbeskrivelsen i Europa. Bogen beskriver i et længere afsnit aristotelisk mekanik og fortæller, hvordan opgøret med denne ulmede allerede i middelalderen. Man fik i 1200-tallet adgang til en række instrumenter som for eksempel jakob­staven, der muliggjorde en mere objektiv beskrivelse af naturen, men selv om man udviklede mekaniske ure, kunne man ikke rigtigt kvantifisere tid. Specielt var afledte størrelser som hastighed og acceleration vanskelige. Gennem kontakten til Kina fik man i slutningen af 1200-tallet kendskab til kompasset, og magnetismen blev systematisk undersøgt. I 1300-tallet var tiden moden til et naturvidenskabeligt paradigmeskifte, men det skete ikke.

Ikke kun de enkelte naturfaglige områder beskrives i bogen, men også arabernes og europæernes videnskabelige metoder beskrives. Dette gør bogen meget relevant i såvel fysik og historie som i AT-sammenhæng.

Til hvert kapitel findes en række arbejdsspørgsmål, som gør det let at benytte bogen som undervisningsmateriale. Bogen skriver i forordet, at den kan bruges på C- eller højere niveau. Jeg vil dog anbefale, at man venter til sidst på et C-niveau, inden man begynder. Ud over lærebogsstoffet findes der en række spændende kildetekster fra såvel den arabiske som den europæiske middelalder. Disse tekster gør bogen meget relevant i et samarbejde mellem fysik og historie. Endelig findes der sidst i bogen ikke mindre end 10 forslag til større opgaver. Disse er ikke alle på SRP-niveau, men gør det let at benytte bogen i et forløb om verdensbilleder, naturvidenskabelig metode, arabisk videnskab og så videre.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater