Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

En bog, historiefaget har sukket efter!

Anmeldelse

En bog, historiefaget har sukket efter!

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Columbus

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Kristian Iversen og Ulla Nedergård Pedersen

Antal sider

144

Pris

129,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

En sjælden gang imellem får man en bog i hænderne af en sådan karat, at man efter endt læsning føler trang til at løbe ned til den ansvarlige for indkøb af fagbøger, ruske hende bestemt i skuldrene, kigge hende dybt i øjnene og indstændigt udbryde: ”Køb den …! Nu …! I klassesæt …”

En sådan bog er den foreliggende, der med titlen Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel på fremragende vis introducerer til disciplinen erindringshistorie. Erindringshistorie er analysen af, hvordan og hvad vi i fællesskab erindrer om betydningsfulde begivenheder i den nationale historie. Det er analysen af historie brugt politisk og historie i medieform. Og det hele er pakket ind og struktureret på en sjældent begavet måde.

Struktureret i fire kapitler kan bogen mere end blot introducere til en ny teoretisk tilgang. Det første kapitel er en glimrende indføring i teori og metode. Herefter følger 3 analyser af dansk histories mest kollektivt erindrede begivenheder eller perioder: vikingetiden, 1864 og besættelsen 1940-45. At bogen er helt ny, afsløres af, at forsiden prydes af et stillbillede af Ole Bornedals tv-serie.

De tre kapitler indledes med en generel præsentation af perioden, hvorefter følger en erindringshistorisk analyse, afsluttet med to analysestrategier (faktisk fuldt udfoldede analyseskemaer).

Denne bog er ganske enkelt, hvad historiefaget har sukket efter de seneste år: En bog, der på en gang kan gøre bestemte historiske analysestrategier anvendelige i undervisningen og dermed klæde eleverne på med både teori og metode – og samtidig kaste et metablik på historiefaget og ved at vise, hvordan historien bliver brugt, for eksempel politisk, også anskueliggøre for eleverne, hvorfor historie er så vigtig en disciplin.

Men hvorfor ikke tage springet fuldt ud og lave et forløb i erindringshistorie med inddragelse af alle tre førnævnte perioder – så er de dækket på en begavet og oplysende måde. Og på en måde, som eleverne vil få et kæmpemæssigt udbytte af.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater