Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Eins, zwei, drei – Mundtlig eksamen i tysk. En håndbog

Anmeldelse

Eins, zwei, drei – Mundtlig eksamen i tysk. En håndbog

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal Uddannelse

Fag

Tysk

Bogens forfatter(e)

Kirsten Blume, Mette Hermann

Antal sider

76

Pris

109 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Så er tyskeksamen klaret!

Så er de flittige lektorer Blume og Hermann fremkommet med en vejledning i eksamensforberedelse til faget tysk, og dermed har kolleger og elever fået en standardiseret tjekliste til eksamen samt informationer om, hvad der kræves til en mundtlig prøve i tysk. Eleverne får at vide, hvad der lægges vægt på under eksaminationen, og hvordan præstationen bedømmes, og som ekstra får de en tjekliste til forberedelse af mundtlig eksamen. Det andet kapitel er lidt mere tricky, fordi øvelserne her faktisk skal bruges fra den første tysktime i faget, idet der er utrolig mange øvelser til ord og vendinger, ordforråd, synonymer, antonymer, kollokationer, idiomer, strategier, når man mangler ord ved eksamensbordet, kontekststrategier, Redemittel til at tale om teksten samt fremlægge en personkarakteristik; kapitlet kan udmærket bruges af læreren til at planlægge den enkelte time og tekstgennemgang fra 1.g og fremad. Det tredje kapitel giver i kortform en model til analyse af fiktive og ikkefiktive tekster med Redemittel, meget brugbart i den daglige ­undervisning.

De sidste tre kapitler er lidt kortere og handler skematisk om selve den daglige forberedelse til eksamen, forberedelsen af en ukendt tekst på 60 minutter samt træning af udtale og en liste over vigtige grammatiske områder: genus, kongruens, pronominer, ordstilling, præpositioner og kasus, tempus, som censorer fokuserer på. Det sidste og syvende kapitel indeholder tre eksamensspørgsmål med tekster som øvelsesmateriale. Alt i alt er det en publikation, der i kortform viser, hvad der kræves til eksamen i tysk, og det nytter ikke at øve sig en måned før eksamen. Som sådan er denne bog også en fin oversigt for kollegerne over, hvordan man kan tilrettelægge arbejdet med de enkelte tekster gennem gymnasieforløbet.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater