Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Eins, zwei, drei – Mundtlig eksamen i tysk. En håndbog

Anmeldelse

Eins, zwei, drei – Mundtlig eksamen i tysk. En håndbog

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal Uddannelse

Fag

Tysk

Bogens forfatter(e)

Kirsten Blume, Mette Hermann

Antal sider

76

Pris

109 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Så er tyskeksamen klaret!

Så er de flittige lektorer Blume og Hermann fremkommet med en vejledning i eksamensforberedelse til faget tysk, og dermed har kolleger og elever fået en standardiseret tjekliste til eksamen samt informationer om, hvad der kræves til en mundtlig prøve i tysk. Eleverne får at vide, hvad der lægges vægt på under eksaminationen, og hvordan præstationen bedømmes, og som ekstra får de en tjekliste til forberedelse af mundtlig eksamen. Det andet kapitel er lidt mere tricky, fordi øvelserne her faktisk skal bruges fra den første tysktime i faget, idet der er utrolig mange øvelser til ord og vendinger, ordforråd, synonymer, antonymer, kollokationer, idiomer, strategier, når man mangler ord ved eksamensbordet, kontekststrategier, Redemittel til at tale om teksten samt fremlægge en personkarakteristik; kapitlet kan udmærket bruges af læreren til at planlægge den enkelte time og tekstgennemgang fra 1.g og fremad. Det tredje kapitel giver i kortform en model til analyse af fiktive og ikkefiktive tekster med Redemittel, meget brugbart i den daglige ­undervisning.

De sidste tre kapitler er lidt kortere og handler skematisk om selve den daglige forberedelse til eksamen, forberedelsen af en ukendt tekst på 60 minutter samt træning af udtale og en liste over vigtige grammatiske områder: genus, kongruens, pronominer, ordstilling, præpositioner og kasus, tempus, som censorer fokuserer på. Det sidste og syvende kapitel indeholder tre eksamensspørgsmål med tekster som øvelsesmateriale. Alt i alt er det en publikation, der i kortform viser, hvad der kræves til eksamen i tysk, og det nytter ikke at øve sig en måned før eksamen. Som sådan er denne bog også en fin oversigt for kollegerne over, hvordan man kan tilrettelægge arbejdet med de enkelte tekster gennem gymnasieforløbet.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater