Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant
  • Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Dopamin til psykologiundervisningen

Anmeldelse

Dopamin til psykologiundervisningen

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal

Fag

Psykologi

Bogens forfatter(e)

Ulla Søgaard

Antal sider

292

Pris

311,25,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Denne grundbog søger at formidle psykologi med udgangspunkt i nyere neurobiologisk forskning inden for feltet indlæring og hukommelse. Dermed rammer bogen ind i tidsånden, hvor den empiriske hjerneforskning er en fremherskende tendens inden for faget. Bogen indeholder seks hovedafsnit, som omhandler perception, indlæring, udvikling, motivation, socialpsykologi og personlighed/identitet.

En af grundbogens styrker er at fremstille den moderne neurovidenskabelige psykologi uden at kaste de store gamle psykologiske teorier på møddingen. Tværtimod søges eksempelvis den psykoanalytiske teori integreret med nyere neurologiske synsvinkler, hvor hjernens biokemiske processer danner fundament for lystprincippet.

Den neuropsykologiske beskrivelse af hjernens struktur og processer kobles i indlæringsafsnittet sammen med Banduras sociale indlæringsteori og Seligmans teori om indlært hjælpeløshed. I udviklingsafsnittet forbindes de neurologiske processer med Sterns udviklingsteori samt Kohuts selvpsykologi. Hvad angår begrebet motivation omskrives det hurtigt til emotion, således at det kan danne ramme for en teori om hjernens styremekanismer.

I kapitlerne om socialpsykologi og identitet forbindes fremstillingen ikke så tydeligt med den neuropsykologiske forskning. Det socialpsykologiske kapitel har lidt besynderligt sit fokus på sociologiske teorier (Ziehe, Giddens, Bourdieu), men giver også plads til en fin præsentation af Antonovskys OAS-teori. Identitetskapitlet præsenterer et kludetæppe af forskelligartede personlighedsteorier, som det kræver et solidt fagligt fundament at udlede essensen af.

Med sit fokus på aktuel neuropsykologisk forskning imødekommer denne grundbog et klart behov inden for det gymnasiale psykologifag. Fremstillingen er gennemarbejdet med markerede krydshenvisninger, farvekodede afsnit og hjemmeside med tilknyttede opgaver og tjekspørgsmål.

Læsbarheden er sine steder som svær faglitteratur, hvilket kan volde nogle elever problemer.

Men alt i alt et spændende bud på en moderne grundbog.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater