Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Døden – Fra sagatid til senmodernitet, en basisbog til dansk-historie-forløbet og DHO’en

Anmeldelse

Døden – Fra sagatid til senmodernitet, en basisbog til dansk-historie-forløbet og DHO’en

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Dansklærerforeningens Forlag

Fag

Dansk

Bogens forfatter(e)

Rasmus Hyllested og Mimi Olsen

Antal sider

271

Pris

199 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Velgennemtænkt og grundig temabog

Dansk-historie-bogen om døden er fantastisk. Den virker gennemført i sine didaktiske overvejelser i alt fra arbejdsspørgsmål og layout til materialevalg og vinkler. Halvdelen af bogen er de 10 periodiske afsnit fra år 800 til i dag med fokus på fremstillingen af døden i denne periode, for eksempel vikingetiden og industrialiseringen, derefter følger fire korte tematiske afsnit med vinkler på døden i vores tid, så 30 sider om DHO’ens formalia i en 1.g-venlig formidling, og til slut er der 50 siders antologi med fiktions- og faktatekster af god kvalitet.

Bogen giver elever og lærere nem og overskuelig adgang til en lang historik om et eksistentielt emne. Hvert periodisk afsnit har arbejdsspørgsmål, ordforklaring og billeder, som er lækkert opsat og helt opdateret. Der er forslag til problemformuleringer og metodebrug, som eleverne (og lærerne) kan vælge at benytte sig af, og som kan besvares alene med bogen. DHO-anvisningen er kortfattet med gode detaljer, for eksempel indeholder formaliaafsnittet en bilagsanvisning til frameshots, og i det hele taget er der mange gode eksempler medtaget, for eksempel på citeringsteknik.

Øvelserne er meget varierede, og der er alt fra snakke-/tænkeøvelser og informationssøgning til de mere tekstnære analysespørgsmål, og jeg synes, bogen virker særligt god til at skabe interesse og gøre emnet vedkommende i sine spørgsmål. Det er klart, at man ikke kan komme igennem hele bogen med eleverne, og 30 siders formalia bliver en kende kedeligt, hvis eleverne skal læse det fra ende til anden, men det er nærmest også eneste didaktiske overvejelse, lærerne behøver at gøre sig med denne bog. Resten er der allerede tænkt på. 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater