Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Didaktik i skriftlighed

Anmeldelse

Didaktik i skriftlighed

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Frydenlund

Fag

Diverse

Bogens forfatter(e)

Morten Overgård Nielsen

Antal sider

128

Pris

199 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

The proof of the pudding is …

Den erfarne forfatter i didaktiske spørgsmål Morten Overgård Nielsen er fremkommet med en lærebog for undervisere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne, der præsenterer en række værktøjer til fremme af skriftlighed og skriveprocesser især i fagene dansk, engelsk, matematik og samfundsfag. Med henvisning til Lev Vygotsky, Olga Dysthe og Kjell Lars Berge og nordisk skriveforskning får læseren en kort gennemgang af skriveteorier, Blooms taksonomi og SOLO samt en definition af referat, analyse, redegørelse, diskussion og konklusion samt skriftlighedens skolehistorie fra 1960’erne til i dag – kort og koncist. Morten Overgård Nielsen belyser problemerne i overgangen fra grundskole til gymnasium og de videregående uddannelser med fyldige citater fra institutionernes faghæfter og konkluderer, at der stadigvæk er behov for efteruddannelse af underviserne med hensyn til viden om grundskolen og de gymnasiale uddannelser, mundende ud i konkrete elementer i en skriftligheds­didaktik (s. 75-79).

Konkrete didaktiske værktøjer introduceres kort, med den pointe at eleverne skal have lov til mere individuel frihed inden for genrernes og opgavernes rammer, da det fremmer deres skrivelyst. Den frihed skal integreres i systemet, så censorerne vurderer mere ensartet, end tilfældet er nu. Der er mange gode råd om stilladsering og progression i listeform (s. 117) og i opstilling af progressionsplaner på enkelte skoler, og hvordan feedback kan gives på flere måder, særdeles konkret på s. 92+108-109.

Men det ville have været skønt, hvis der havde været en praksisdel med elevers formuleringer af opgaver og underviserens forslag til konkrete forbedringer, sådan at læseren kunne se, hvordan skriveprocessen skred frem, og det skriftlige produkt forandrede sig. Så ville arbejdet – og dermed titlens bonmot – være fuldført. Men forarbejdet er gjort klart og godt med dette skrift.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater