Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Den store nabo mod syd

Anmeldelse

Den store nabo mod syd

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Frydenlund

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Torben Kitaj

Antal sider

152

Pris

149,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Efter genforeningen i 1990 er Tyskland atter en stormagt, men historiens spor skræmmer, og det Tyskland, vi møder i dag, er både selvbevidst og tilbageholdende. Tyskland er i dag en økonomisk sværvægter, men det er samtidig også forbundet med hippe Berlin, elektronisk musik, en levende kunstscene og – hilfe! – et sympatisk fodboldhold.Den første halvdel af bogen, som omhandler Murens fald, genforeningen og afviklingen af DDR, fangede da også denne læser langt mere end den anden halvdels halvtørre gennemgang af diverse regeringskonstellationer og indenrigspolitiske diskussioner om energipolitik og arbejdsmarkedsreformer (især Hartz IV-reformerne). Forfatteren går tæt på hvert eneste valg, og der bliver også plads til personskandaler, anekdoter om Merkel og lovforslag om at sænke pensionsalderen. Min eneste anke mod bogen er den detaljerede, kronologiske gennemgang af skiftende regeringer fra 1989 til i dag. Det er den deskriptive form for historiefortælling, hvor alt skal med, og hvor man savner, at stoffet vinkles og indsættes i en form for narrativ. Det er lidt ligesom at læse rulleteksterne efter en film. Det er især faget samfundsfag, som tilgodeses i bogen, men sådan må det vel være, når emnet er samtidshistorie.

Bogen er primært rettet mod fagene historie, samfundsfag og tysk, og især i forbindelse med tværfagligt arbejde (for eksempel kultur- og samfundsfag) har den sin styrke. Hvert kapitel afrundes med nogle gode arbejdsspørgsmål, der ikke bare tjekker, om eleven har læst kapitlet, men lægger op til analyse, diskussion og perspektivering. En del af teksterne er på tysk, hvilket giver okay god mening, men der er også en del på engelsk fra for eksempel Foreign Affairs. Her kunne man måske have ofret en oversættelse?

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater