Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Den DANSKE Model

Anmeldelse

Den DANSKE Model

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

SideSPEJLET

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Bjarne Henrik Lundis

Antal sider

112
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Den danske model 
Ved første øjekast en særdeles interessant udgivelse for en samfundsfagslærer, der skal i gang med at undervise i emnet arbejdsmarkedet. Der er ikke mange udgivelser, der berører hele området, og det gør denne udgivelse heller ikke, men som udgangspunkt for at arbejde med overenskomstsystemet er den fin. 
Bogens 11 kapitler er alle opbygget af forfatterens introduktion til underemnet, for eksempel praktikpladsproblemet, tillidsrepræsentantens rolle og social dumping, og så en lang række citater af nøglepersoner fra fagforeninger, arbejdsmarkedsforskere, Dansk Industri og en lang række andre interessenter. Det forekommer lidt uklart, i hvor høj grad citaterne beror på interviews foretaget af forfatteren eller plukket i dagspressen. 
Bogen indeholder udelukkende tekst, der er således ikke én grafisk fremstilling, hvilket bestemt, sammenholdt med dens fokus, gør den alt for ”tung” at arbejde med som decideret grundbog. 
Som del af et tema om arbejdsmarkedet vil bogen med stort udbytte kunne anvendes tematisk. Afsnittet om Vejlegårdsagen er aktuelt og belyser sagen set fra begge parters side. Som forløber for et besøg på skolen og en dybere diskussion af problemstillingen vil kapitlet være meget fint at anvende. Bogen giver en grundig indføring i, hvad konflikten omhandler, og diskuterer i særdeles fin stil mediernes rolle, herunder hvorvidt medierne formår eller sågar har interesse i at vinkle sagen ud fra saglige forhold eller snarere som forfladiget sensationsjournalistik. 
Antallet af fortalere for den traditionelle fagbevægelse forekommer at være i svært overtal i forhold til kritikere. Bogen prætenderer i øvrigt ikke andet, men det er da en god vinkel til en diskussion om kildekritik. 
Diskussionen om den danske models fremtid bæres fint frem af kapitlet om social dumping,  der inddrager øst-aftalerne i relation til EU-samarbejdet og problematiserer det nationale fagforeningsarbejde på et internationalt arbejdsmarked med under-entreprenører fra hele EU.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater