Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

De sidste timer

Anmeldelse

De sidste timer

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Historie ?

 

Titel: De sidste timer

 

 

Forfatter: Med forord af Søren Gade

 

 

Forlag: Frihedsmuseets Venners Forlag & Kristeligt Dagblads Forlag ?Pris: 249 kroner 

 

 

Vurdering og anmeldelse: Sune Weile **

 

 

Billig afsked 

 

 

Det er mig en gåde, hvordan forlagene kan få den idé at lade tidligere forsvarsminister Søren Gade skrive forordet til genudgivelsen "De sidste timer", som er en samling med afskedsbreve fra 112 likviderede frihedskæmpere. For når Gade sammenligner deres kamp mod en overlegen besættelsesmagt under 2. verdenskrig med danske soldaters indsats i Irak og Afghanistan, grænser det til det smagløse. ??Det kan samtidig undre, at forlaget ikke har gjort en indsats for at bearbejde udgivelsen bare en anelse. Hvorfor ikke udbygge beskrivelsen af personernes virke? Langt mere er jo fremkommet siden 1945, hvor den blev udgivet første gang. Eller et efterskrift, som kunne sætte deres handlinger i perspektiv fx omkring betydningen af sabotageaktionerne. For den, der ikke kender til de historiske omstændigheder, er der ingen hjælp at hente, og det er ikke godt nok. ??Man kunne også med fordel have udvalgt særligt interessante breve. Langt størstedelen af brevene omhandler den samme tak til forældre og søskende. Det kan man da forstå, men som læser er det interessant de steder, hvor man for eksempel nærmer sig årsagen til overhovedet at give sig i kast med de livsfarlige aktioner. Én skriver, at "Jeg har ingen Grund til Stolthed, for det, jeg gjorde, maatte jeg gøre som Menneske og som Dansker". Desværre er det generelt småt med sådanne konstateringer. Dels på grund af den korte tid, de har haft til at skrive, dels på grund af den censur, som der naturligvis bagefter er blevet udøvet fra tyskernes side. Af samme grund har jeg svært ved at se, hvordan de kan være relevante at inddrage i undervisningen. Så er Kim Malthe-Bruuns breve, som er udgivet samlet andetsteds, under alle omstændigheder langt mere tankevækkende og undervisningsegnede.

 

 

Genudgivelsen havde alle chancer for at kaste nyt lys på afskedsbrevene, men nøjes i stedet med den nemme (og billigere) løsning.

 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater