Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

De muslimske broderskaber – brandslukkere eller brandstiftere?

Anmeldelse

De muslimske broderskaber – brandslukkere eller brandstiftere?

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Frydenlund

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Svend Lindhardt

Antal sider

146
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Her er muskler!

Her er muskler! En tour de force-undersøgelse af Det Muslimske Broderskabs ideologi og politik fra dets grundlæggelse i 1928 og frem til 2012, da det vandt præsidentembedet i Egypten. Der redegøres også indgående for Broderskabets aflæggere i andre mellemøstlige stater samt for Broderskabets globale finansielle netværk. De nye europæiske broderskaber har en konservativ fundamentalistisk ideologi, der svarer til Egyptens broderskab. 
Resultatet af undersøgelsen finder forfatteren deprimerende. Hvorfor det? Jo – det er tvetydigt, når broderskaberne fremfører deres vilje til demokrati og menneskerettigheder. Bogen viser, at broderskaberne i bund og grund forstår noget andet ved disse begreber, end man gør i den vestlige tradition. Der er en kulturel barriere her, og det burde broderskaberne have vedkendt sig. Forfatteren giver dem ”et vink med en vognstang” herom i bogen! Måske mener de det godt, men deres tale har været vildledende for de vestlige politikere og vanskeliggjort integrationen i Vesten. De muslimske broderskaber har deres organisation og vil være talerør for alle muslimer, til trods for at de langtfra har majoriteten af vestlige muslimer bag sig. De gør sig ikke gældende i den offentlige debat, hvilket er et alvorligt problem. 
Til sidst kunne man tilføje, at ord er taknemmelige, men bordet fanger, når der skal føres politik, hvad Det muslimske broderskab i Egypten har måttet sande i denne sommer. 
Bogen er reflekterende og nuanceret i sine synspunkter, herunder til spørgsmålet i bogens titel. Sproget er både engagerende og klart. Apparatet er i top, og 34 centrale tekster kan hentes på nettet. Den er således meget anbefalet til undervisere i gymnasiet og hf.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater