Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Design

Anmeldelse

Design

Anmeldt af_
Maria Stensgård Poulsen

Forlag

Aarhus Universitetsforlag – en del af serien Tænkepauser (nr. 115)

Fag

Design og arkitektur C- og B-niveau

Bogens forfatter(e)

Peter Gall Krogh

Antal sider

60

Pris

59,95,-
Anmeldt af_
Maria Stensgård Poulsen

Design er mere end det, der møder øjet

Bogen er inddelt i fem afsnit/kapitler med de visionære overskrifter: ”Tænk anderledes”, ”Hvad mennesket oplever”, ”Når design betyder noget”, ”Vi skal kunne bruge det” og ”At forandre verden”. Overskrifterne indrammer bogens oplysende og alment dannende introduktion til fænomenet design og er mere end oplagt som basisviden for elever i gymnasieskolen i faget design og arkitektur på både C- og B-niveau om fagets dybde og bredde. Forfatteren Peter Gall Krogh arbejder som professor ved Institut for Kommunikation og Kultur – Afdeling for Digital Design og Informationsvidenskab på Aarhus Universitet og er uddannet arkitekt og indleder bogen meget inspirerende med at fortælle om erfaringerne som ung praktikant ved tegnestuen Pelikan Design, som havde vundet opgaven med at udforme sæderne i de nye S-toge, året var 1993. Og hvad man fejlagtigt kunne tro, var opgaven med udformning af sæderne ikke kun fokuseret på sæderne. Nej, sammen med andre arkitekter blev meget tid anvendt i S-togene med observationer af togpassagerernes bevægelsesmønstre. Desuden var fokus også alle passagerernes medbragte elementer som klapvogne, cykler, trætte børn og Netto-poser.

Bogen afsluttes helt i tidens bæredygtige ånd. ”Brug god tid på at udforme idéerne! Så længe de kun findes på papir, er risikoen for at skade verden begrænset. Vær urimelig kritisk over for ethvert forslag, for kun det bedste er godt nok […] Lad det skønne blomstre! Vi laver tatoveringer på kroppen, og vi bænker os ved veldækkede borde. Æstetik sætter stemningen for, hvem vi er hver især, og hvordan vi er sammen”.

Bogen er intet mindre end en lille perle, der indfanger designbegrebets mangfoldighed klart og kort i et levende og nuanceret sprog. Bogen er i øvrigt den 115. fra serien Tænkepauser. Mine elever er selvskrevne som læsere.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater