Bogen er inddelt i fem afsnit/kapitler med de visionære overskrifter: ”Tænk anderledes”, ”Hvad mennesket oplever”, ”Når design betyder noget”, ”Vi skal kunne bruge det” og ”At forandre verden”. Overskrifterne indrammer bogens oplysende og alment dannende introduktion til fænomenet design og er mere end oplagt som basisviden for elever i gymnasieskolen i faget design og arkitektur på både C- og B-niveau om fagets dybde og bredde. Forfatteren Peter Gall Krogh arbejder som professor ved Institut for Kommunikation og Kultur – Afdeling for Digital Design og Informationsvidenskab på Aarhus Universitet og er uddannet arkitekt og indleder bogen meget inspirerende med at fortælle om erfaringerne som ung praktikant ved tegnestuen Pelikan Design, som havde vundet opgaven med at udforme sæderne i de nye S-toge, året var 1993. Og hvad man fejlagtigt kunne tro, var opgaven med udformning af sæderne ikke kun fokuseret på sæderne. Nej, sammen med andre arkitekter blev meget tid anvendt i S-togene med observationer af togpassagerernes bevægelsesmønstre. Desuden var fokus også alle passagerernes medbragte elementer som klapvogne, cykler, trætte børn og Netto-poser.
Bogen afsluttes helt i tidens bæredygtige ånd. ”Brug god tid på at udforme idéerne! Så længe de kun findes på papir, er risikoen for at skade verden begrænset. Vær urimelig kritisk over for ethvert forslag, for kun det bedste er godt nok […] Lad det skønne blomstre! Vi laver tatoveringer på kroppen, og vi bænker os ved veldækkede borde. Æstetik sætter stemningen for, hvem vi er hver især, og hvordan vi er sammen”.
Bogen er intet mindre end en lille perle, der indfanger designbegrebets mangfoldighed klart og kort i et levende og nuanceret sprog. Bogen er i øvrigt den 115. fra serien Tænkepauser. Mine elever er selvskrevne som læsere.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode