Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Dans i idræt – øvelser og koreografier

Anmeldelse

Dans i idræt – øvelser og koreografier

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Frydenlund

Fag

Idræt

Bogens forfatter(e)

Solveig Løvendahl Gustafsson

Antal sider

156
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Dansebibel til gymnasiet 
Egentlig er bogens titel misvisende, men det lyder omvendt heller ikke godt at bruge læreplanens Frie og koreograferede bevægelser til musik og lyd. Det sidste ville dog være mere dækkende, for her er en bog skrevet specifikt med gymnasieskolens idrætsundervisning i dette færdighedsområde for øje. Dette afspejles mest direkte i de fire detaljerede forløb, den er opdelt i: ét for hver årgang + et forløb til B-niveau. 
Det første forløb er det klassiske Opvarmning. Som alle forløbene er det uhyre detaljeret beskrevet, nærmest fra minut til minut i de enkelte lektioner. Og lad det være sagt med det samme: Der er gode ideer at hente gennem hele bogen, selv inden for dette første område, som de fleste idrætslærere allerede føler sig hjemme i. 
Dernæst følger et forløb til 2.g i Dansens elementer, der giver eksempler på lektioner med forskelligt fokus, fx tempo, brug af rummet eller balancer. Dette forløb munder ud i, at eleverne skal skabe deres egen koreografi. 
Først i 3.g. kommer der et mere klassisk danseforløb, kaldet Stilarter, hvor der er lektioner i vals, cha-cha-cha, aerobic og hiphop. Også dette forløb afsluttes med at eleverne selv skal på banen og skabe en koreografi. 
En af Gustafssons pointer er, at forløbene over de tre årgange skal bygge på en klar progression. Dette hindrer dog ikke, at man kan plukke i øvelserne efter behag eller benytte de tilhørende arbejdsark. Hører man til de knap så kompetente inden for området, så kan de detaljerede beskrivelser af koreografierne undervejs godt blive lidt vanskelige at følge med i. Det hjælper lidt, at der er en del fotografier af trin og bevægelseselementer. Men samtidig ville det have været helt optimalt, hvis man her kunne udnytte nogle af mulighederne for at knytte et website med filmklip til bogen. Det skal dog ikke hindre den varmeste anbefaling af bogen, som man skal være et skarn for ikke at værdsætte.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater