Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Dans i idræt – øvelser og koreografier

Anmeldelse

Dans i idræt – øvelser og koreografier

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Frydenlund

Fag

Idræt

Bogens forfatter(e)

Solveig Løvendahl Gustafsson

Antal sider

156
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Dansebibel til gymnasiet 
Egentlig er bogens titel misvisende, men det lyder omvendt heller ikke godt at bruge læreplanens Frie og koreograferede bevægelser til musik og lyd. Det sidste ville dog være mere dækkende, for her er en bog skrevet specifikt med gymnasieskolens idrætsundervisning i dette færdighedsområde for øje. Dette afspejles mest direkte i de fire detaljerede forløb, den er opdelt i: ét for hver årgang + et forløb til B-niveau. 
Det første forløb er det klassiske Opvarmning. Som alle forløbene er det uhyre detaljeret beskrevet, nærmest fra minut til minut i de enkelte lektioner. Og lad det være sagt med det samme: Der er gode ideer at hente gennem hele bogen, selv inden for dette første område, som de fleste idrætslærere allerede føler sig hjemme i. 
Dernæst følger et forløb til 2.g i Dansens elementer, der giver eksempler på lektioner med forskelligt fokus, fx tempo, brug af rummet eller balancer. Dette forløb munder ud i, at eleverne skal skabe deres egen koreografi. 
Først i 3.g. kommer der et mere klassisk danseforløb, kaldet Stilarter, hvor der er lektioner i vals, cha-cha-cha, aerobic og hiphop. Også dette forløb afsluttes med at eleverne selv skal på banen og skabe en koreografi. 
En af Gustafssons pointer er, at forløbene over de tre årgange skal bygge på en klar progression. Dette hindrer dog ikke, at man kan plukke i øvelserne efter behag eller benytte de tilhørende arbejdsark. Hører man til de knap så kompetente inden for området, så kan de detaljerede beskrivelser af koreografierne undervejs godt blive lidt vanskelige at følge med i. Det hjælper lidt, at der er en del fotografier af trin og bevægelseselementer. Men samtidig ville det have været helt optimalt, hvis man her kunne udnytte nogle af mulighederne for at knytte et website med filmklip til bogen. Det skal dog ikke hindre den varmeste anbefaling af bogen, som man skal være et skarn for ikke at værdsætte.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater