Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Danmarks Kvalifikationsbalance

Anmeldelse

Danmarks Kvalifikationsbalance

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Samfundsfag ?

Titel: Danmarks Kvalifikationsbalance ?

Forfatter: Nikolaj Malchow-Møller, Jakob Roland Munch og Jan Rose Skaksen ?

Forlag: Gyldendal ?Pris: 148 sider, 149 kroner ?

Vurdering og anmeldelse: Benny Jacobsen ??***

Punktering af myter ?

Uddannelse, uddannelse, uddannelse – det skal Danmark leve af i fremtiden, er næsten en fastslået kendsgerning. Rockwool-undersøgelsen med titlen Danmarks Kvalifikationsbalance påviser, at sådan er det i hvert fald ikke endnu. I en mere og mere globaliseret verden bliver den internationale arbejdsdeling af stadig større betydning. Det diskuteres jævnligt, i hvilket omfang job og arbejdskraft forsvinder til udlandet, og forskellige udsagn om “hjerneflugt” figurerer ofte i medierne. Det fremhæves ofte, at mere højtuddannet arbejdskraft er afgørende for den danske eksport, da lønningerne til ufaglært arbejdskraft er for høj til, at danske virksomheder kan konkurrere inden for en produktion, der er baseret på ufaglært arbejdskraft. Rockwool-undersøgelsen viser noget andet. I 2007 udgør de ufaglærte næsten 36 procent af de beskæftigede ved produktion til eksport, mens de kun udgør cirka 23 procent af de beskæftigede ved produktion til offentligt forbrug. Selv om der er en klar tendens til, at uddannelsesniveauet er blevet øget i eksportproduktionen, så lægger eksporten faktisk beslag på en større andel af de ufaglærte i 2007 end i 1980. ??Et væld af tabeller og figurer dokumenterer uddannelsesniveauet herhjemme, og hvordan kvalifikationerne benyttes. For eksempel vises det, at kun 19 procent af personer med humanistiske uddannelser har ansættelse i virksomheder, der eksporterer. Det er et meget overbevisende talmateriale, der fremlægges (selv om det ikke kan passe, at cand.mag.-uddannelsen ikke er blandt de 10 hyppigste lange, videregående uddannelser, boks 2.1., side 27). ??Det er naturligvis ikke en bog, der direkte kan benyttes til undervisningen, men hovedpointerne i undersøgelsen er værd at tage ad notam.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater