Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Danmark i verden – fortid, nutid, fremtid

Anmeldelse

Danmark i verden – fortid, nutid, fremtid

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Historie

Titel: Danmark i verden – fortid, nutid, fremtid ?

Forfatter: Lotte Schou og Susanne Ørnstrøm ?

Forlag: Columbus ?Pris: 249 kroner/skolepris 139 kroner, 208 sider ?

Vurdering og anmeldelse: Sune Weile ??******

Glimrende ny danmarkshistorie ?

Schou og Ørnstrøms nye danmarkshistorie er uden sidestykke én af de bedste undervisningsbøger, jeg har haft fingrene i. ??De to forfattere har lært kunsten at formidle og når derfor gennem mere end 2.000 års danmarkshistorie på 200 sider. Det er velskrevet og interessant formidling inddelt i passende afsnit, så det virker overskueligt for eleven. Inddelingen i perioder er fornuftig, og de enkelte afsnit er opbygget logisk uden dog at være skematiske. Forfatterne har generelt en spørgende tilgang til begivenhederne, som eleverne vil finde naturlig, og som fremkalder en undren, eleverne kan bygge videre på. ??Billed-, tabel- og kortmaterialet i udgivelsen er glimrende. Det medvirker for det første til, at udgivelsen helt naturligt er indbydende. For det andet er samtlige illustrationer indtænkt i en sammenhæng med stoffet, så det enten kan supplere eller perspektivere de enkelte afsnit. Det gælder både valgplakater, satiretegninger og malerier. Kortmaterialet er nytegnet og viser for eksempel bykort over Lübeck i 1300-tallet eller handelsruter rundt omkring i Europa efter opdagelserne. Det tyvende århundrede er generelt illustreret med et stort tabelmateriale, som fint kan anvendes til perspektivering, for eksempel over uddannelsesniveauet fra 1945 til 2005. ??Et stille ønske til forfatterne kunne være fokusspørgsmål efter hvert kapitel. Det kan hjælpe de fleste elever at kunne forholde sig til dem løbende og er samtidig et fint udgangspunkt for indledningen på timen. Derudover indeholder udgivelsen intet kildemateriale bortset fra enkelte fine citater fra andre historikere, hvilket naturligvis er et bevidst valg. Jeg kan alligevel ikke lade være at tænke på, at de to forfattere må ligge inde med en guldgrube af relevante kilder, som kunne supplere dem, vi har på hylderne i forvejen. ??Det får mig dog ikke til at miste opfattelsen af, at Danmark i verden er en udgivelse, eleverne fortjener at blive undervist efter.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater