Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Chili. Temahæfte til naturvidenskabeligt grundforløb (biologi-kemi)

Anmeldelse

Chili. Temahæfte til naturvidenskabeligt grundforløb (biologi-kemi)

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Nucleus

Fag

NV grundforløb (biologi-kemi)

Bogens forfatter(e)

Henrik Amtoft Neubauer & Jens Christian Thybo Weibel

Antal sider

48

Pris

50 kr,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Hot, hot, NV-forløbet som Pixibog

En Pixibog om chili skrevet til NV-forløb. Bogen omtaler ionkanal-receptorer, smagsløg, kromatografi og scovilleværdier. Disse er kun eksempler på områder, men det er ikke områder, der umiddelbart egner sig til NV-undervisningen. Mange af øvelserne anvender sensorik og præparation af chili, der efterfølgende skal bruges til smageøvelser blandt elever. Jeg har selv efterprøvet nogle af øvelserne, og hos os er der ikke stinkskabsfaciliteter i områder, hvor det er tilladt efterfølgende at spise stofferne. Hele aktivitet 7 er baseret på ekstraktion af capsaicin, der er en spændende øvelse med findeling af chili i morter og ekstraktion i 96 procent ætanol. Dette kræver meget små hold og adgang til stærke udsugningsfaciliteter, en emhætte er ikke rigtig tilstrækkeligt til at undgå lokalirritation.

Bogen starter blødt, og i de fire første kapitler, det vil sige den første halvdel af bogen, forklares smags- og lugtesansen, som er udmærkede at kende, når man skal arbejde med sensoriske test. Men i de næste kapitler stiger læringskurven meget voldsomt. Hvorfor er det nødvendigt at inddrage ‘den receptorstyrede ionkanal TRPV1’? Det vil kun være læreren, der får noget ud af det, for eleverne er det blot forvirrende og måske med til, at de IKKE vælger en naturvidenskabelig linje, når der nu er så indviklede ting allerede i de meget korte introduktionsforløb. Hvorfor vælger man på NV-hold at undervise i genetiske grundbegreber som ‘ufuldstændig dominans’ på baggrund af 16 linjers indledning om DNA og kromosomer? Af pædagogiske grunde ville jeg ikke vælge materialer, som kun ganske få elever har et fagligt udbytte af. NV er grundlæggende et udskillelsesløb, hvor vi skal prøve at overbevise eleverne om, at lige netop naturvidenskabelige studieretninger er de mest interessante.

For kemi er der præsentation af det periodiske system samt elektronprikformler og opløselighed. Bogen har en gennemgang af polaritet og polaritetens betydning for opløselighed. Men når bogen har øvelser i molekylformel-sammenligninger af gingerol fra ingefær og capsaicin fra chili, er det igen langt over det niveau af kemi, man kan forvente af NV-hold. I øvrigt er chili slet ikke nævnt i kapitel 3, der er tiltænkt kemiholdene. Det er svært at se sammenhængen mellem biologi og kemi i de indledende kapitler, og da de to fag kobles sammen, er det på et alt for højt plan. Dele af bogen og øvelserne vil fint kunne bruges til et Bt A-forløb eller til et SRP-forsøg, men som et tværfagligt NV-forløb i kemi og biologi er bogen ikke egnet.

Bogen har et godt stikordsregister, der gør det meget let at finde rundt i den. Chili-bogen har ligesom de øvrige Pixibøger i serien en rigtig god hjemmeside, hvor man kan hente øvelsesvejledningerne til bogen, så eleverne slipper for at skrive i bogen.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater