Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

C samfundet – i flere perspektiver

Anmeldelse

C samfundet – i flere perspektiver

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Columbus

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Ditte-Marie Klingbech, Iben Helquist, Maya Thisted og Suzanne Gudbjerg-Hansen

Antal sider

188

Pris

129 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Gode, nytænkte temaer

I disse år er der hård konkurrence på grundbogsmarkedet i samfundsfag. I layout, omfang og sprogligt niveau ligner bøgerne hinanden, så hvordan gør man en forskel? C samfundet – i flere perspektiver opstiller en række relevante temaer, som belyses tværdisciplinært, altså både politisk, økonomisk og sociologisk. Det lykkes fint, temaerne  er samlet i 5 kapitler: “Ideologier, velfærdsstat og konkurrencestat”, “Globalisering, ­arbejdsmarked og velfærd”, “Forskelle i Danmark”, “Demokrati under pres” og “Kriminalitetens årsager og konsekvenser”. Kriminalitet har fået en renæssance i samf.-undervisningen, derfor godt med et tema herom, men hvor er omtalen af den mere og mere udbredte økonomiske kriminalitet, som næsten dominerer mediebilledet i dag? Forfatterne inddrager på fin vis nyere stof som udkantsproblemer og konkurrencestat i temaerne, så alt i alt får elever og kursister en fornuftig indføring i grundlæggende samfundsanliggender.

Der mangler dog lidt redaktionel efterbehandling: I kapitel 5 om kriminalitet vrimler det med forskningsnavne i begrebsoversigten. Det er ikke tilfældet i de øvrige kapitlers begrebslister. Af figur 3.14. fremgår, at sygehuset i Odense er nedlagt!! Der er vel bare tale om en navneændring til Odense Universitetshospital. “Dansk Folkeparti får få stemmer i byerne” står der at læse på side 87. I tabellen på den følgende side kan vi læse, at i Thisted og Lemvig får DF over 21 % af stemmerne, og i anmelderens hjemby, Vejle, er DF største parti ved FV 2015!

Og i forordet står der: ”….. mulighed for at få en helhedsorienteret forståelse for de temaer, bogen beskæftiger sig med. Nej, eleverne skal ikke have forståelse for (altså empati), men forståelse af (kognitivt) de temaer, bogen beskæftiger sig med – og det tror jeg, de får!

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater