Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Byrådet – magt og politik i baghaven

Anmeldelse

Byrådet – magt og politik i baghaven

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Columbus

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Anders Brandt Sørensen og Anders Broholm

Antal sider

80

Pris

90,00,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Hvert fjerde år afholdes kommunal- og regionsvalg i Danmark. Så er fokus i medierne for en kort stund rettet mod lokalpolitikken, og gad vist om det ikke også er sådan i samfundsfagsundervisningen. Lidt synd, hvis det er tilfældet, for sagen er jo den, at kernevelfærden udmøntes i kommunerne.

Byrådet består groft sagt af to hovedtemaer, valget og dets følger, samt hvordan kommunen styres, og hvem der har magten. I første hovedtema gennemgås valgproceduren eksemplarisk. Herefter følger de to mest interessante kapitler, dels om vælgeradfærd, dels om konstitueringen, som ofte er en godbid for medierne. Interessant er det altid at iagttage personfaktorens rolle i kommunalvalg (for at tale molinsk). I landspolitik er 70 procent af stemmerne listestemmer, mens andelen af listestemmer på kommunalt niveau ligger nede på cirka 20 procent.

Forfatterne drøfter her parametre som landspolitisk valgvind, borgmestereffekt, rational choice versus issuevoting (mon de ikke ofte overlapper på kommunalt niveau?), ideologi og geografi og minervamodellens forklaring på vælgeradfærd (den skulle være udvidet noget, hvis elever uden forhåndskendskab skal få indsigt i ”farvernes” vælgeradfærd). Spændende læsning!

I bogens anden halvdel drøftes ud fra de kendte magtbegreber magtens fordeling mellem de forskellige aktører, og borgmesterens centrale rolle dokumenteres. Herefter er der kapitler om budgettet og den formelle styring af kommunerne.

Der er også nogle få sider om regionerne, herunder spørgsmålet om, hvorvidt disse har deres fortsatte berettigelse.

Alt i alt har de to forfattere (som begge er byrådspolitikere i Frederikshavn) skrevet en vedkommende og let læselig bog om de to politikniveauer, som i hvert fald i de landsdækkende medier behandles stedmoderligt.   

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater