Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Brug ordet – en praktisk forløbsbog om taler

Anmeldelse

Brug ordet – en praktisk forløbsbog om taler

Anmeldt af_
Lærke Weng Jensen

Forlag

Danske taler og Dansklærerforeningens Forlag

Fag

Dansk

Bogens forfatter(e)

Sofie Vestergaard Kristiansen og Nis Vraasø

Antal sider

64
Anmeldt af_
Lærke Weng Jensen

Okay – men skal suppleres for at blive rigtig god

Bogen Brug ordet er, som dens undertitel peger på, en praktisk forløbsbog i at skrive og forstå taler, der vil forandre noget. En grundsten i et velfungerende demokratisk samfund er retorikken. Samtale, argumenter, overtalelse, enighed og vinkler er alle med til at udfordre og udvikle den nødvendige sammenhængskraft i et samfund. Den praktiske tilgang betyder, at bogen kun har en smule need to know-teori om trin i taleskrivningen, men mestendels er orienteret mod elevernes egen anvendelsesorienterede skrivning. Det er ikke en bog, der analyserer andres taler, men en, som skal udvikle eleverne og modne dem i deres tilgang til verden. Og det er ganske kærkomment. De to forfattere har etos i orden, da de også står bag den danske udgave af talefestivalen Nordisk Talefest, foruden at de i øvrigt underviser i taleskrivning. Min erfaring fra Talefest er, at den via seks moduler får eleverne til at skrive en tale, og at der for de flestes vedkommende kommer en velreflekterende tale ud af det. Både bogen og den nordiske Talefest-konkurrence sigter mod, via en mesterlæretilgang, at lære eleverne at skrive en deliberativ tale, hvor talens sigte er at forandre noget i tilhøreren. Bogens indhold er reduceringer og nytilskrivninger af materialet på Talefest-hjemmesiden, men nu i en mere afgrænset og overskuelig form. Bogen er pædagogisk opbygget med forskellige trin i taleskrivningen og fremførelsen, krydret med eksempler på taler i den sidste tredjedel af bogen. Foruden seks taler fra både kendte talere generelt og tidligere Talefest-deltagere er der bagerst links til yderligere 16 taler, som bogen refererer til. Layout er ikke videre inspirerende med et par portrætter, et par stregtegninger og græsgrøn typografi, og jeg finder det direkte fladt. Bogen anbefaler på side 41, at man gør brug af ekstra materiale på Dansklærerforeningens Forlags hjemmeside og på dansketaler.dk, så basalt set er bogen et analogt og statisk udsnit af noget, der allerede ligger tilgængeligt online. På hjemmesiden er der masser af videoer af fremførte taler, og det fungerer i sagens natur bedre end kun at læse taler. Herunder også svenske og norske taler, som udgør et kærkomment tilskud til danskundervisningen. Til gengæld er bogen dejlig overskuelig, for eksempel i forhold til at give lektier for, hvor hjemmesiden var mere kringlet i den optik, og der er også noget i tidens vinde, der taler for mere bog og mindre skærm.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater