Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Brudstykker af det moderne Indien

Anmeldelse

Brudstykker af det moderne Indien

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Univers

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Peter Johansen

Antal sider

327

Pris

319,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Indien er et kæmpestort land med et milliardstort indbyggertal. Og alligevel har de fleste af os kun få ord at forbinde med landet: Gandhi, kasteløse, mange tiggere, Taj Mahal …

Brudstykker af det moderne Indien bidrager til at give os et langt mere fyldestgørende billede. Peter Johansen har en omfattende rejseaktivitet i det store land og benytter sine erfaringer til at illustrere problemer og fænomener, som han beskriver i et yderst læsevenligt sprog.

Med udgangspunkt i Kongrespartiets storhed og fald beskrives Indiens historie efter Anden Verdenskrig med naturlig vægt på Gandhi-/Nehru-dynastiet. Men hurtigt når vi frem til nutidens sociale forhold, som er bogens tyngdepunkt. Blandt landboerne er størsteparten jordløse landarbejdere, men slående er det, at en tredjedel af jordbesidderne ejer mindre end 400 m² – svarende til en dansk kolonihave!

I det hele taget lever over en halv milliard indere som lavkaster. Det er næsten håbløst at opleve en social mobilitet, selv om der er en politisk vækkelse i gang.

Et andet tyngdepunkt i bogen er den hinduistiske vækkelse, som blandt andet har resulteret i, at det tidligere dominerende Kongresparti har det svært i dagens Indien, hvor premierminister Modi sidder sikkert på magten.

Men på trods af massive problemer vil Indien om relativt få år blive en global sværvægter. Nogle prognoser viser, at omkring 2050 vil Indiens BNP overhale USA’s. Denne udviklingsproces fører også frem til min eneste anke – samfundsfagligt set. Det kunne have været spændende med et kapitel om Indien som stormagt i fremtidens multipolariserede (?) samfund – med Johansens vurdering af Indiens placering i et sådant.

Men denne indvending skal dog ikke fjerne indtrykket af en gennemarbejdet analyse af det moderne Indien.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater