Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Bohr tog nok fejl, men på en meget frugtbar måde

Anmeldelse

Bohr tog nok fejl, men på en meget frugtbar måde

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Forlaget Epsilon.dk

Fag

Fysik

Bogens forfatter(e)

Lone Bruun, Finn Aaserud, Helge Kragh

Antal sider

223

Pris

270,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

I dag ved vi, at Bohrs 100 år gamle atommodel i det væsentlige var forkert. Sådan står der i det første kapitel af denne rigtigt gode bog om Bohr, hans atommodel og kvantemekanikkens fortolkninger.
Bohrs atommodel havde et alt for mekanisk billede af atomet. Alligevel er det den model af atomet som gymnasieelever i dag forlader gymnasiet med. Bohr selv var usikker på, om det var en lykke eller ej, at hans forkerte teori med den nøjagtighed kunne beskrive brints spektrallinjer, men som Helge Kragh i bogen skriver, så kan man ikke slutte sig til en teoris sandhed, blot fordi dens forudsigelser er korrekte eller fordi teorien stemmer overens med tidligere udførte eksperimenter. Denne bog kommer omkring Bohr som farfar og som personlig ven, som leder af Niels Bohr instituttet, international fredsskaber og storpolitisk fysiker, om udviklingen af Bohrs atomteori, om Hafnium og kvantecomputeren og endelig omkring forskellige tolkninger af kvantemekanikken.  

Det er skægt at få et indblik i livet i æresboligen på Carlsberg, hvordan Bohr underholdt med matematisk inspirerede gåder ved middagsbordet, at Bohr kunne citere 45 vers af Ibsens digt Terje Vigen udenad og at han drak kinesisk Lapsang Souchong te. Det er også sjovt at læse om, hvordan der udover forskning i atom og kernefysik også har været biologiske forskning med kaniner og andre mindre dyr på Niels Bohr instituttet.

I afsnittet om Bohr som fysiker forklares, hvordan Bohrs atommodel virkelig var Bohrs, han lavede den ene mand som et selvstændigt projekt, mens han var undervisningsassistent for fysikprofessor Martin Knudsen. I begyndelsen af 20’erne stod det klart, at teorien ikke var tilstrækkelig, og Bohr var aldrig bange for at understrege denne utilstrækkelighed.
Selv om der ikke går nogen lige linje fra Bohrs atommodel til den moderne kvantemekanik, var modellen en forudsætning for den moderne kvantefysik. Som Kragh skriver udkonkurrerede Heiselbergs og Schrödingers kvantemekanik fra midten af 20’erne ikke Bohrs teori, men den nye teori opstod som fuglen Fønix af dennes aske. 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater