Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Blå Danmarkshistorier

Anmeldelse

Blå Danmarkshistorier

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Columbus

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Claus Lasse Frederiksen & Jesper Romme Fischer

Antal sider

207

Pris

185 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Skumsprøjt på skemaet!

Nærværende udgivelse er båret af ønsket om at bringe dansk søfartshistorie ind i gymnasieskolens historieundervisning, og det er der al mulig grund til at glæde sig over. Af forskellige årsager har landboreformer, kornpriser og Hedeselskabet  fuldstændig overskygget de maritime historier, også når det gælder dansk identitet og selvforståelse. Marken er mejet og alt det der. Men havde vi haft den stærke gårdejerklasse uden en lige så stærk handelsflåde? Næppe. Blå Danmarkshistorier er altså en kronologisk Danmarkshistorie med fokus på søfartens betydning og samspil med resten af samfundsudviklingen, fra Christian IV’s initiativer til at fremme handelen til søs og frem til globaliseringens containerrevolution. Naturligvis indebærer det en del kompromiser, og i kapitlet om 1700-tallets såkaldte florissante periode hører vi næsten intet om oplysningstiden eller enevælde som styreform. Men det er nok prisen for at navigere uden om den sædvanlige narrativ. Og tak for det.

Bogen består af seks kapitler med følgende titler: “Søkongen” (Christian IV), “Købmanden” (borgerskabets fremvækst i 1700-talet), “Søens folk” (faglige kampe i 1800-tallet), “Krigssejlerne” (Første og Anden Verdenskrig), “Rederen” (primært Mærsk) og “Sømanden”. Jeg havde nok valgt at indlede med det sidste kapitel, som omhandler myter og forestillinger om sømanden i film, bøger og sange. Her er der saft og kraft og referencer til elevernes forforståelse (Kløvedal og Nordkaperen er naturligvis med), men desværre går forfatterne ikke helt planken ud. Skibskatastrofer og pikbestik(!) hører vi ikke meget om, og de populære sømandsfilm fra 1960’erne holdes (næsten) uden for rælingen i strakt arm. Netop sømandsmyterne lever jo i bedste velgående, tænk bare på alle de fuldskæg og tatoveringer, som flashes i de danske gågader. Så hvorfor har man valgt en forside, der ligner en julegave til morfar?

Kapitlerne indledes alle med et centralt metodisk begreb (for eksempel historiebrug eller kollektiv erindring), men ellers er bogen ret beset én lang fremstillingstekst uden nogen videre form for didaktisering. Kapitlernes længde (cirka 20-30 sider) er også lidt svære at stille noget op med i en undervisningssammenhæng, her kunne man godt have truffet nogle andre valg. Til bogen er der imidlertid knyttet en hjemmeside, som er et overflødighedshorn af opgaver, materialer og forløb.

Samlet set en firestjernet oplevelse.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater