Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Bioteknologi – en temabog

Anmeldelse

Bioteknologi – en temabog

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Biologi, Bioteknologi, Kemi ?

Titel: Bioteknologi – en temabog ?

Forfatter: Peder K. Gasbjerg med flere ?

Forlag: Systime ?Pris: 235 kroner, 176 sider ?

Vurdering og anmeldelse: Lis Ravnsted-Larsen ??****

Hvad kan det nytte – al den moderne biotek-“videnskav”??? ?

Det spørgsmål giver denne bog svar på. Den giver i hvert fald nogle eksempler på, hvor og hvordan bioteknologi kan gøre nytte – kræftforskning, ølbrygning, celledyrkning, nano og meget andet. ??Bogen er skrevet af forskellige eksperter. Derfor gentages elementært stof. Men da gentagelse fremmer forståelsen, går det udmærket, og det betyder, at bogens kapitler, der har karakter af cases, kan læses uafhængigt af hinanden. ??Produktion af det gode gamle øl er bioteknologisk produktion, og det er omtalt både teoretisk og praktisk, mens den mere moderne og meget debatterede produktion af bioethanol er perspektiveret i relation til miljøet og i relation til den politiske dagsorden. ??Mange af emnerne er helt jordnære – en gris kaldes en bioreaktor. Det havde jeg ikke lige tænkt over, men det er de jo, som transgene dyr. På forsiden styrter de af sted i grisevæddeløb. Og så ironisk, som Dario Fo har bemærket, ligner vi mennesker grise. Vi har mere end 90 procent af vores gener til fælles. Det kan udnyttes, og det gør forskningen. ??Danmark er stadig et landbrugsland, og det er dejligt, at landbruget er inddraget, så muldfjerne unge mennesker kan få indblik i erhvervets problemer. Hvad gør vi for eksempel, når verdens fosfatressource er opbrugt om cirka 50 år? ??Sproget kan måske være lidt vanskeligt tilgængeligt for unge gymnasieelever, for eksempel “genomsekventerinsgprojekter”. Andre steder er sproget fordansket – man skriver om skjoldblad (scutellum) i frø.

?Temabogen kan bruges i forbindelse med andre fag – samfundsfag, naturgeografi og matematik. Relevant lovgivning, den grønne revolution, vækstkurver og permeabilitetskoefficienter behandles nemlig. ??Temabogen indeholder meget tekst og få, men relevante figurer, hvoraf nogle desværre ikke er helt lette at tolke. ??Ud over i faget bioteknologi vil bogen kunne gøre gavn i forbindelse med SRP, da der er mulighed for faglig fordybelse. ??En handy og klog bog. ??Joe – den kan nytte – den bioteknologi.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater