Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Biotek 2

Anmeldelse

Biotek 2

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

L&R Uddannelse

Fag

Bioteknologi

Bogens forfatter(e)

Kurt Overgaard, Sven G. Sommer (red.)

Antal sider

310
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Ikke gener alene 
Mange elever tror, at biotek udelukkende er genteknologi, men med denne bog kan de få indtryk af, i hvor høj grad bioteknologi indgår i deres hverdag. Der er store såkaldte AT-kapitler, der på bedste tværfaglige vis behandler bioenergi, dansk bioteknologi og verdens vand – et kapitel, som er en vederkvægende kaskade af muligheder for tværfaglighed lige fra fysik (Mars er knastør) over historie med spændende oplysning om oldtidens akvædukter til samfundsfag med begrebet ”water footprint”. På samme vis er teksten om bioenergi en symfoni af tværfaglighed – fordampningsvarme, modstrømsprincip, korrosion, industriel revolution, BNP og selvfølgelig, hvordan man laver bioætanol. Danmark er godt med på biotekfronten, så kapitlet om biotek er vinklet dansk. Det startede med mælk og sukkerroer. 
Igen sikres den tværfaglige dimension ved fortælling om, at danske bønder gik sammen i andelsselskaber for at effektivisere forarbejdning af mælkeprodukter. Arla vil mene, at det lykkedes. Da der blev mangel på sukker på grund af koloniernes selvstændighed, begyndte danskerne at dyrke sukker. En spændende danmarkshistorie er med. Selvfølgeligt ført op til nutidens insulinproduktion på Novo. Hvem skulle tro, at August Krogh i 1922 fik eneret til at producere og sælge insulin i Skandinavien, da han lovede ikke at tjene penge på produktionen!! Videnskabshistorien er også med. Hans kone havde fået diabetes. 
Der er mange andre gode informationer i den store bog, for eksempel et dejligt afsnit om planter som lægemiddel imod kræft og malaria. Her får eleverne brug for deres kompetencer på kemiområdet. 
Der er nyttige link og cases, men mange af arbejdsopgaverne forekommer overflødige. 
Alt i alt ville bogens omfattende viden måske nå ud til flere elever, hvis den var blevet bidt over i to bøger, men der er mulighed for at købe e-udgaver med 3-4 sammenhængende kapitler. Uindbundet vejer bogen næsten et kilo, så e-bogsudgaven vil kunne lette elevernes fysiske byrde.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater