Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Biotek 2

Anmeldelse

Biotek 2

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

L&R Uddannelse

Fag

Bioteknologi

Bogens forfatter(e)

Kurt Overgaard, Sven G. Sommer (red.)

Antal sider

310
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Ikke gener alene 
Mange elever tror, at biotek udelukkende er genteknologi, men med denne bog kan de få indtryk af, i hvor høj grad bioteknologi indgår i deres hverdag. Der er store såkaldte AT-kapitler, der på bedste tværfaglige vis behandler bioenergi, dansk bioteknologi og verdens vand – et kapitel, som er en vederkvægende kaskade af muligheder for tværfaglighed lige fra fysik (Mars er knastør) over historie med spændende oplysning om oldtidens akvædukter til samfundsfag med begrebet ”water footprint”. På samme vis er teksten om bioenergi en symfoni af tværfaglighed – fordampningsvarme, modstrømsprincip, korrosion, industriel revolution, BNP og selvfølgelig, hvordan man laver bioætanol. Danmark er godt med på biotekfronten, så kapitlet om biotek er vinklet dansk. Det startede med mælk og sukkerroer. 
Igen sikres den tværfaglige dimension ved fortælling om, at danske bønder gik sammen i andelsselskaber for at effektivisere forarbejdning af mælkeprodukter. Arla vil mene, at det lykkedes. Da der blev mangel på sukker på grund af koloniernes selvstændighed, begyndte danskerne at dyrke sukker. En spændende danmarkshistorie er med. Selvfølgeligt ført op til nutidens insulinproduktion på Novo. Hvem skulle tro, at August Krogh i 1922 fik eneret til at producere og sælge insulin i Skandinavien, da han lovede ikke at tjene penge på produktionen!! Videnskabshistorien er også med. Hans kone havde fået diabetes. 
Der er mange andre gode informationer i den store bog, for eksempel et dejligt afsnit om planter som lægemiddel imod kræft og malaria. Her får eleverne brug for deres kompetencer på kemiområdet. 
Der er nyttige link og cases, men mange af arbejdsopgaverne forekommer overflødige. 
Alt i alt ville bogens omfattende viden måske nå ud til flere elever, hvis den var blevet bidt over i to bøger, men der er mulighed for at købe e-udgaver med 3-4 sammenhængende kapitler. Uindbundet vejer bogen næsten et kilo, så e-bogsudgaven vil kunne lette elevernes fysiske byrde.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater