Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Biologibogen C hf

Anmeldelse

Biologibogen C hf

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Biologi

Bogens forfatter(e)

Caroline-Marie Vandt Madsen og Katrine Hulgard

Antal sider

263

Pris

280 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Ærgerlige illustrationer til fint kernestof

Hvor andre forlag udgiver lærebøger til biologi på C-niveau, så de kan anvendes på stx, htx og hf, har Systime valgt en anden strategi. Biologibogen kommer her i en udgave målrettet hf. Det mærkes allerede i starten. Forfatterne imødekommer hf-læreplanens krav til karrierelæring. Det sker gennem tre fortællinger om personer med job i erhverv, hvor biologisk viden og uddannelse udgør en væsentlig del. Beretningerne fungerer samtidig som en kort introduktion til hver af de tre hovedafsnit, som stoffet er opbygget omkring: ‘Biologien bag øl’, ‘Kroppen’ og ‘Naturen – din fremtid’.

Kernestoffet er fint tilgodeset, som man kender det fra de øvrige udgaver af Biologibogen. Forfatterne skal have ros for at medtage såvel mitose som meiose i bogen, selvom det ikke længere er kernestof. Teksten er, som den kendes fra tidligere udgaver af Biologibogen, og kendere vil føle sig hjemme. Mange illustrationer er også gamle og gode kendinge.

Desværre er en del af ­figurerne meget gnidrede i papirudgaven, for eksempel figur 2.2.9, hvor det er ­mere end vanskeligt at aflæse den genetiske kode. I figur 3.10.2 mangler desuden maveskind, så sædleder og kønsben ligger blottet.

I i-bog-udgaven er illustrationernes størrelse ikke et problem. Her kan man på skærmen selv vælge størrelse. Måske er det en del af Systimes politik at forkæle brugere af i-bøger.

Uanset hvilke bevæggrunde der måtte ligge bag, er det ærgerligt at medtage illustrationer, som er vanskelige at tyde.

Der er til bogen udarbejdet fine arbejdsspørgsmål, quizzer og selv-tjek-spørgsmål ved kapitlernes slutning, ligesom der er et pænt udvalg af forsøgsvejledninger.

I i-bog-udgaven bliver disse løbende opdateret.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater