Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Bedste lærebog til skriftlig engelsk

Anmeldelse

Bedste lærebog til skriftlig engelsk

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal

Fag

Engelsk

Bogens forfatter(e)

Poul Tornøe og Ole Juul Lund

Antal sider

191

Pris

306,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Write on til både A- og B-niveau er bygget logisk op af 13 kapitler med et passende layout. Bogen træner eleverne i viden og opgavetyper, som de møder til delprøve II til eksamen, hvor de testes i genreviden, teksters opbygning, evne til at analysere, dokumentere og så videre. En rød tråd er derfor skriveprocessen i et ”analytical essay”, som vi jo kultiverer i engelskfaget, og der er nyttige referencer til eksamenstekster, vi arbejder med.

Write on er professionelt lavet af kyndige fagfolk og skrevet på et velformuleret og behageligt engelsk med fokus på den terminologi, eleverne skal tilegne sig. Den er didaktisk velfunderet med refleksioner over, hvordan eleven får det bedste ud af sin analyse og skrivning, hvilket stimulerer hans/hendes metalæring og faglige forståelse.

Bogen er politisk korrekt med en hilsen til de pilgrimsrejsende til Mekka; og blandt få personbilleder er der et billede af en sort mand. Sidstnævnte er en hyldest til Martin Luther King, der – helt berettiget – er ”considered one of the greatest American speakers”. Dermed får bogen samtidig cementeret, at taler er en vigtig nonfictiongenre. Ovenstående viser også engelskfagets bredde og diversitet.

Skulle jeg pege på et par mangler, er det i kapitel 2 og på side 87, hvor jeg savner begrebet ”evaluative” i forhold til ”reviews” – samt savner undergenrer som politisk kampagnemateriale og reklamer. ”Ethos” er godt nok nævnt, men jeg mangler noget mere substantielt om nonfiction­teksters ”credibility” samt deres ”bias”. Til gengæld er der begreber fra retorik- og argumentationsanalyse.

Alt i alt måske den bedste lærebog, jeg længe har set, til skriftlig engelsk for gymnasiet/hf/vuc. Derfor får den samfulde seks stjerner. Det er en fordel, at den er indbundet; så holder den længere.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater