Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Bare behov for B-bog!

Anmeldelse

Bare behov for B-bog!

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Nucleus

Fag

Biologi

Bogens forfatter(e)

Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen og Paul Paludan-Müller

Antal sider

160

Pris

296,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Måtte reformen betyde, at flere elever vælger biologi B, så der virkelig bliver behov for denne bog. Fromme ønsker har man jo lov at have, mens implementering af reform 2017 raser over landets gymnasier som en tropisk storm.  

Bogen er disponeret, så den nye læreplan er dækket. Nervesystem: tjek! Hormonregulering: tjek! N-kredsløb: tjek! Biologisk produktion: tjek! Sundhed: tjek! Biodiversitet: tjek!

Infektionsbiologi: tjek! Samarbejde med matematik: tjek! (Logistisk vækst og Shannon-index). Faget skal være relevant for elevernes hverdag, og der er omtale af jetlag og tømmermænd: tjek!

Men bogen omhandler ikke alt kernestof, så man må nødvendigvis disponere sin skoles bogbestand, så B-elever har deres C-bog til rådighed. I relation til læreplanens krav om sideantal er der jo stadig luft til et par hundrede siders C-niveau.

Det bioteknologiske er opdateret med omtale af CRISP og eDNA, og kapitlet handler blandt andet om landbrug i udviklingslande, så der kan komme en international vinkel i timerne.

Som tidligere kratlusker ville min begejstring ingen ende tage, da jeg så, at økologikapitlet handler om naturtypen overdrev, som huser så mange arter, der er i tilbagegang. Dejligt, hvis bogen kan bevirke, at flere unge mennesker kommer til at opleve den naturtype. Hvis din skole ligger langt fra et overdrev, kan jeg anbefale at tage dine elever og deres historielærer med ud på en bronzealderhøj. Der finder du sikkert overdrevslivet.

Sproget omfatter naturligt nok mange svære fagord inklusive ”parakrin signalering”, men også en formulering, der vil kunne lette elevernes tilgang til stoffet. Immunforsvarets antistoffer omtales som ”kemisk krigsspil”.

Det faglige niveau er højt, og jeg vil tro, man skal skrue op for sine pædagogiske tricks for at få alle ikkenaturvidenskabeligt indstillede elever til at være med, når talen falder på hydroner og redoxprocesser.

Visse dele af bogen er lidt teksttung, men Henning Dalhoffs illustrationer er som sædvanligt oplivende momenter.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater