Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Anmeldelse: Wer bin ich? Sport und Identität

Anmeldelse

Anmeldelse: Wer bin ich? Sport und Identität

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal

Fag

Filosofi, samfundsfag, tysk

Bogens forfatter(e)

Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann

Antal sider

172

Pris

214 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Tre fag samlet i én bog!

Denne nye udgivelse af de to erfarne tysk-, filosofi- og samfundsfag-lektorer arbejder i fire kapitler med de væsentlige emner Körperkult, Gender, Integration og Fankultur, hvortil der hører omfattende sproglige opgaver, tabeller med fakta og data, tekstfortolkningsspørgsmål, nøgleordsforklaringer, spørgsmål til indholdet, diskussionstemaer, skriveøvelser, alt sammen i rigeligt mål til stilladsering af de valgte tekster, der selvfølgelig er forsynet med rigelige gloser. Teksterne handler om teenagebodybuildere af begge køn, deres normer og idealer, kønsidentitet i forhold til biologisk køn over for sociologisk køn, integration i et samfund gennem sportsudøvelse og de problemer, der opstår for den enkelte i den proces, fankulturens A-, B- og C-kategorier. Særdeles interessante tekster, ikke lette, men med bid og ganske relevante problemstillinger selv for en anmelder, der absolut ikke er sportsfan. Alle kapitler er forsynet med en lærerig indledning af forfatterne. Og hvad der har glædet anmelderen især, er formidlingen på tysk af Thomas Ziehes samfundsteori, Goffmans frontstage-backstage-dualisme, Alex Honneths anerkendelsesteori (endelig bruges han også i det danske gymnasium), Aladin el-Mafaalanis og Ahmet Topraks fire integrationsniveauer, Pierre Bourdieus habitus og kapitalgenrer, Michel Maffesolis subkulturteori om neotribale stammer; der er mange fremmedord og for eleverne uvante ord i disse filosofiske indledninger, men forfatterne gør alt, hvad de kan, for at lette forståelsen og føre eleverne ind i disse vanskelige emner. Et par småfejl på side 64, linje 166 og side 134, linje13 kan rettes i andenudgaven. Det er en meget spændende udgivelse, som åbner horisonter for læserne. 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater