Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Anmeldelse: Wer bin ich? Sport und Identität

Anmeldelse

Anmeldelse: Wer bin ich? Sport und Identität

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal

Fag

Filosofi, samfundsfag, tysk

Bogens forfatter(e)

Kirsten Krehan og Kirsten Stammerjohann

Antal sider

172

Pris

214 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Tre fag samlet i én bog!

Denne nye udgivelse af de to erfarne tysk-, filosofi- og samfundsfag-lektorer arbejder i fire kapitler med de væsentlige emner Körperkult, Gender, Integration og Fankultur, hvortil der hører omfattende sproglige opgaver, tabeller med fakta og data, tekstfortolkningsspørgsmål, nøgleordsforklaringer, spørgsmål til indholdet, diskussionstemaer, skriveøvelser, alt sammen i rigeligt mål til stilladsering af de valgte tekster, der selvfølgelig er forsynet med rigelige gloser. Teksterne handler om teenagebodybuildere af begge køn, deres normer og idealer, kønsidentitet i forhold til biologisk køn over for sociologisk køn, integration i et samfund gennem sportsudøvelse og de problemer, der opstår for den enkelte i den proces, fankulturens A-, B- og C-kategorier. Særdeles interessante tekster, ikke lette, men med bid og ganske relevante problemstillinger selv for en anmelder, der absolut ikke er sportsfan. Alle kapitler er forsynet med en lærerig indledning af forfatterne. Og hvad der har glædet anmelderen især, er formidlingen på tysk af Thomas Ziehes samfundsteori, Goffmans frontstage-backstage-dualisme, Alex Honneths anerkendelsesteori (endelig bruges han også i det danske gymnasium), Aladin el-Mafaalanis og Ahmet Topraks fire integrationsniveauer, Pierre Bourdieus habitus og kapitalgenrer, Michel Maffesolis subkulturteori om neotribale stammer; der er mange fremmedord og for eleverne uvante ord i disse filosofiske indledninger, men forfatterne gør alt, hvad de kan, for at lette forståelsen og føre eleverne ind i disse vanskelige emner. Et par småfejl på side 64, linje 166 og side 134, linje13 kan rettes i andenudgaven. Det er en meget spændende udgivelse, som åbner horisonter for læserne. 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater