Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Anmeldelse: Religion: Teori, Fænomenologi, Metode

Anmeldelse

Anmeldelse: Religion: Teori, Fænomenologi, Metode

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Dorte Thelander Motzfeldt

Antal sider

185

Pris

216 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Hvad bogen har med, er meget anbefalet!

Bogen er en revideret udgave af 1.-udgaven fra 2010 (anmeldt i Gymnasieskolen).

I læreplanen fra 2017 for religion på B-niveau indgår fagets metoder og teorier under flere af de faglige mål, og indefra- og udefraperspektivet nævnes eksplicit. Et nyt kapitel om fagets dobbelte tilgang til stoffet er derfor tilføjet denne udgave, og det er da også denne udgaves fortjeneste, at eleverne ved mange opgaveøvelser med konkrete cases afprøver teorierne og trænes i at anvende de forskellige metoder. Eleverne introduceres til de evolutionistiske, religionskritiske og fæno­menologiske teorier, religions­sociologien, strukturalismen, funktionalismen og den moderne kogni­tionsforskning. Den religiøse fæno­menologi præsenteres, og der gives råd og vink til projektopgaven. Bogens opsætning gør det til en fornøjelse at arbejde med den. Tekst, billeder, faktabokse, arbejdsopgaver er indbydende og overskueligt sat op, og der er forklarende noter til fagets terminologi og fremmedord. Fint! Men, men, men … Jeg fatter stadigvæk ikke, at eleverne i forbindelse med den moderne hermeneutik blot henvises til en bog, hvor de så kan læse om det emne. Jeg forstår heller ikke, at eleverne ikke introduceres til historisk kritisk metode og teori til brug for for eksempel hovedværkslæsning, eller at der ikke er introduktioner til religionsfilosofi og sprogfilosofi, som man jo nok kan byde elever på B-niveau. I dag er man i sprogfilosofi kommet ud over oplysningstidens meget entydige forståelse af det religiøse sprog – et sprog, der er uden evidens, og som derfor nødvendigvis må kollidere med det videnskabelige sprog. Men det religiøse sprog, som det almindeligvis bruges, kan i sit udgangspunkt dreje sig om noget helt andet end Guds eller andre mytologiske væsners objektive eksistens “derude”. Filosoffen Ludwig Wittgenstein og en række fagfæller efter ham har undersøgt og arbejdet med, hvordan vi bruger sprog. Vi bruger i vores dagligdag en mængde forskellige ‘sprogspil’, herunder også religiøse (som udtryk for almindelige grundfølelser), de har en bunden ‘grammatisk’ form, og overholdes den, vil det sagte fremstå på meningsfuld måde. Denne sprogfilosofi kunne bidrage til en mere nuanceret forståelse af det religiøse sprog – hvordan det bruges og anvendes – end hvad denne bog giver.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater