Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Anmeldelse: Religion: Teori, Fænomenologi, Metode

Anmeldelse

Anmeldelse: Religion: Teori, Fænomenologi, Metode

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Dorte Thelander Motzfeldt

Antal sider

185

Pris

216 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Hvad bogen har med, er meget anbefalet!

Bogen er en revideret udgave af 1.-udgaven fra 2010 (anmeldt i Gymnasieskolen).

I læreplanen fra 2017 for religion på B-niveau indgår fagets metoder og teorier under flere af de faglige mål, og indefra- og udefraperspektivet nævnes eksplicit. Et nyt kapitel om fagets dobbelte tilgang til stoffet er derfor tilføjet denne udgave, og det er da også denne udgaves fortjeneste, at eleverne ved mange opgaveøvelser med konkrete cases afprøver teorierne og trænes i at anvende de forskellige metoder. Eleverne introduceres til de evolutionistiske, religionskritiske og fæno­menologiske teorier, religions­sociologien, strukturalismen, funktionalismen og den moderne kogni­tionsforskning. Den religiøse fæno­menologi præsenteres, og der gives råd og vink til projektopgaven. Bogens opsætning gør det til en fornøjelse at arbejde med den. Tekst, billeder, faktabokse, arbejdsopgaver er indbydende og overskueligt sat op, og der er forklarende noter til fagets terminologi og fremmedord. Fint! Men, men, men … Jeg fatter stadigvæk ikke, at eleverne i forbindelse med den moderne hermeneutik blot henvises til en bog, hvor de så kan læse om det emne. Jeg forstår heller ikke, at eleverne ikke introduceres til historisk kritisk metode og teori til brug for for eksempel hovedværkslæsning, eller at der ikke er introduktioner til religionsfilosofi og sprogfilosofi, som man jo nok kan byde elever på B-niveau. I dag er man i sprogfilosofi kommet ud over oplysningstidens meget entydige forståelse af det religiøse sprog – et sprog, der er uden evidens, og som derfor nødvendigvis må kollidere med det videnskabelige sprog. Men det religiøse sprog, som det almindeligvis bruges, kan i sit udgangspunkt dreje sig om noget helt andet end Guds eller andre mytologiske væsners objektive eksistens “derude”. Filosoffen Ludwig Wittgenstein og en række fagfæller efter ham har undersøgt og arbejdet med, hvordan vi bruger sprog. Vi bruger i vores dagligdag en mængde forskellige ‘sprogspil’, herunder også religiøse (som udtryk for almindelige grundfølelser), de har en bunden ‘grammatisk’ form, og overholdes den, vil det sagte fremstå på meningsfuld måde. Denne sprogfilosofi kunne bidrage til en mere nuanceret forståelse af det religiøse sprog – hvordan det bruges og anvendes – end hvad denne bog giver.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater